Aktiivimalli kaksi heikentäisi näyttelijöiden työmarkkinaa

31.8.2018

Näyttelijäliitto katsoo, ettei suunniteltu työnhakijan omatoimisen työnhaun mallin sisällyttäminen työllistymissuunnitelmaan eli ns. aktiivimalli kaksi sovellu luovan- ja esityksellisen alan työtä tekeviin, esim. freelancenäyttelijöihin.

Näyttelijäliitto ehdottaa, että luovan- ja esityksellisen alan työntekijät jätettäisiin kokonaan ehdotuksen ulkopuolelle.

Luovan- ja esityksellisen alan työmarkkinat toimivat siten, että työtä tehdään pääosin projekti-, keikka-, osa-aika- ja kausiluonteisesti ja välillä itseään työllistäen toimeksiantosuhteissa yrittäjänä sekä apurahoilla.Freelancenäyttelijät eivät ole selkeästi joko työttömiä tai työssä, vaan työnhaku on jatkuvaa. Ja työsuhteet tai keikat muutaman tunnin, muutaman päivän tai korkeintaan muutaman viikon pituisia osa-aikatöitä.

Ehdotetun neljän työpaikan kuukausittainen hakuvelvoite ei yksinkertaisesti ole mahdollinen.  Luovan- ja esityksellisen alan työpaikkoja ei ole jatkuvasti auki eikä ainakaan julkisessa haussa avoimina työpaikkoina. Muulle alalle työllistyminen kokoaikaisesti taas johtaisi siihen, että näyttelijöiden tosiasiallinen työllistyminen omalla alallaan vaikeutuisi.

Kaikki toimialat, joilla näyttelijät työskentelevät (teatteri, elokuva, tv, mainokset, dubbaus, äänikirjat jne.) toimivat niin, että ne tarvitsevat joustavasti työvoimaa nopeasti ja lyhyisiin työsuhteisiin tai toimeksiantoihin.

Jos näyttelijöillä olisi velvollisuus ottaa vastaan muun alan kokoaikatyötä, alan työnantajien rekrytointimahdollisuudet vaikeutuisivat huomattavasti.

Helsingissä 30.8.2018

SUOMEN NÄYTTELIJÄLIITTO – FINLANDS SKÅDESPELARFÖRBUND RY.

Lisätiedot:
Tiia-Lotta Lehterä, lakimies 044 207 3171

Näyttelijäliitossa on jäseniä noin 1900. Heistä työikäisiä on noin 1300, joista freelancereita lähes 900.