« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Ehdokkaat • lähetä suosikillesi terveisiä

Ehdokkaat • lähetä suosikillesi terveisiä

Vuoden 2018 teatterinäyttelijä

Näyttelijäliitto järjestää taas Vuoden Teatterinäyttelijästä jäsenäänestyksen.
Äänestystulos julkistetaan maanantai-iltana 11.3.2019.

Näyttelijäliiton hallitus on kokouksissaan kerännyt ehdokkaita jäsenäänestykseen, joista kymmenen eniten ääniä saanutta ovat ehdolla vuoden 2018 teatterinäyttelijäksi:

Palkintoraati on valinnut liiton hallituksen ja liiton jäsenten tekemistä ehdotuksista seuraavat kymmenen näyttelijää Vuoden teatterinäyttelijä -jäsenäänestykseen:

Harjajärvi Toni, Kissani Jugoslavia
Heikkinen Joonas, Alien
Karlsson Stefan, Taru sormusten herrasta
Mauranen Rea, Jääkuvia
Mänttäri Jyrki, Billy Elliot
Nummela Helmi-Leena, Veriruusut
Piltz Pia, Anna Karenina
Puolanto Minna, Babylon
Suosalo Martti, Esitystalous 3
Zilliacus Linda, Maria Brauns äktenskap / Maria Braunin avioliitto

Vuoden teatterinäyttelijää voivat äänestää vain liiton jäsenet. Mutta huom. kuka tahansa voi kannustaa suosikkiaan ja lähettää terveisiä (terveiset vasemmassa reunassa olevalla kaavakkeella).

Jäsenäänestykseen...

Ehdokkaiden esittelyt

Toni Harjajärvi. Kuva Kotkan kuvagalleria.

Toni Harjajärvi

Kissani Jugoslavia (Bekim)

Toni Harjajärvi valmistui Nätyltä vuonna 2009. Heti valmistumisensa jälkeen hänet kiinnitettiin Tampereen Työväen Teatteriin vuosiksi 2009-2013. TTT:stä Harjajärvi siirtyi vuosiksi 2015-2018 kiinnitykselle Kotkan Kaupunginteatteriin. Vuoden 2018 teatteritöihin lukeutuivat Kotkan Kaupunginteatterin Vadelmavenepakolainen, Nälkäteatterin Pukkila sekä Kissani Jugoslavia, joka nähtiin Kansallisteatterin lavalla.

Harjajärven ajatuksia Bekimin roolista: "On suuri ilo ja kunnia olla mukana näin ammattitaitoisessa työryhmässä, jonka kanssa Kissani Jugoslavia on tehty. Bekimin roolia tehdessä oli tärkeää muistuttaa itseään siitä, että kokonaisuus syntyy pienistä yksityiskohdista. Ei kannata murehtia koko näytelmää kerralla, vaan pelkästään yhtä kohtaa, minkä näyttelet päin helvettiä. Siitä se sit pikkuhiljaa lutviutuu."

Lainaus Kissani Jugoslavia -esityksen arvostelusta: ”Toni Harjajärvi on mielettömän hyvä roolissaan Bekiminä. Hän on näyttelijänä minulle uusi kasvo: silmät ymmyrkäisinä katsoin Harjajärven vaivatonta, sävykästä ja erittäin intensiivistä näyttelijäntyötä. Tuntui, kuin olisin saanut lahjan.” Yle 19.11.2018, Tuula Viitaniemi

Joonas Heikkinen. Kuva Dennis Hansson.

Joonas Heikkinen
Alien (useita rooleja)

Vuonna 2007 Teatterikorkeakoulusta valmistunut Joonas Heikkinen on työskennellyt niin Rovaniemen Teatterissa, Teatteri Takomossa, Q-Teatterissa, Svenska Teaternissa ja Teater Viiruksessa. Vuoden 2018 teatteritöihin kuuluvat Arki ja kauhu -esitys Q-teatterissa ja Alien Teatteri Takomossa.

”Alien palautti taas mieleen sen, että aihelähtöinen prosessityöskentely toimii sitä paremmin, mitä rohkeammin näyttelijä uskaltaa tuoda mukaan jotain omaansa. Ja vaikka kuinka tyhmältä tai pieneltä oma havainto tuntuu (ja vaikka kuinka hävettää), jos havainto on tarkka, on se tunnistettava ja jaettavissa. Tämä vaatii rohkeutta ja luottamusta”, Heikkinen kuvailee Alien-esitystä.

Lainaus Alien-esityksen arvostelusta:

”Joonas Heikkinen är en träffsäker komiker som bjuder på sig själv och har en variation i uttryck och intensitet.” HBL 28.9.2018, Sonja Mäkelä.

Stefan Karlsson. Kuva Elmeri Karlsson.

Stefan Karlsson
Taru Sormusten Herrasta (Frodo)

Stefan Karlsson valmistui Nätyltä vuonna 1999 ja sai samana vuonna kiinnityksen Turun Kaupunginteatteriin. Vuonna 2018 hänet nähtiin Turussa esityksissä Ihmiset, paikat ja esineet, Näytelmä joka menee pieleen sekä Taru Sormusten herrasta.

”Tässä näytelmässä sai todella kokea sen, että esitys on kaikkien teatterin eri osa-alueiden summa. Kun kaikki (näyttämömiehet, maski, puvut, valot, äänet, tekniikka, pyrot ja näyttelijät) toimivat saumattomasti yhteisen päämäärän hyväksi, tuloksena on toimiva kokonaisuus. Oli suuri ilo olla pieni osa tuota spektaakkelia, jonka rakensimme yhdessä”, Karlsson kertoo Taru Sormusten herrasta -esityksen teosta.

Lainaus Taru Sormusten Herrasta -esityksen arvostelusta: ”Karlssonin tulkinta aluksi viattomasta ja lopulta sormuksen pauloihin lipuvasta hobitista on luonteva ja rehellinen.” Turun Sanomat 16.2.2018, Frida Maria Pessi.

Rea Mauranen. Kuva Tarja Leporanta.

Rea Mauranen

Jääkuvia (useita rooleja)

Vuonna 1973 Suomen Teatterikoulusta valmistunut Rea Mauranen on näytellyt niin Ryhmäteatterissa, KOM-Teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa kuin Kansallisteatterissakin. Ehdokkuuden tuoneessa Jääkuvia-esityksessä, joka nähtiin Kansallisteatterissa, Maurasella oli useita rooleja.

Rea kertoo Jääkuvia-esityksestä: ”Suuri nautinto saada tehdä yhteistyötä Kristian Smedsin ja näytelmän muiden näyttelijöiden kanssa, sekä mukanaolo niin riipaisevan rajussa näytelmässä.”

Lainaus Jääkuvia-esityksen arvostelusta:

”Rea Maurasen mestarillisesti luoma hahmo aviomiehestä, joka tylysti raiskaa oman nuoren vaimonsa, meni selvästi yli psyykkisen kipukynnyksen. Varmasti koko esityksen pysäyttävin kohtaus oli Maurasen tulkitsema tarina unissaan kävelevästä kolmivuotiaasta lapsesta, joka hukkuu jäitään luovaan Oulujokeen.” Kielipuolen päiväkirja 23.4.2018, Matti Saarela.

Jyrki Mänttäri. Kuva Tiina Salminen.

Jyrki Mänttäri
Billy Elliot (Billyn isä)

Jyrki Mänttäri valmistui Nätyltä vuonna 1997 ja on valmistumisvuodestaan asti työskennellyt Tampereen Työväen Teatterissa. Mänttäri nähtiin vuonna 2018 TTT:n musikaaleissa Viulunsoittaja katolla, Tytöt 1918 sekä tuoreimpana Billy Elliot.

”Musikaali Billy Elliot oli kokonaisuutena hieno ja ainutlaatuinen kokemus. Tunnen olevani etuoikeutettu, saadessani näytellä tätä roolia. Unelmatyö”, Mänttäri kertoo Billy Elliotin tekemisestä.

Lainaus Billy Elliot -esityksen arvostelusta:

Jyrki Mänttäri tekee uskottavan roolin Billyn isänä. Mänttäri tuo tulkinnallaan sen uskottavuuden, joka koskettaa paatuneintakin katsojaa. Yksinhuoltaja isä taistelee ympäristöään vastaan, jotta hän rohkenee mahdollistaa poikansa unelman täyttymisen.” Sydän-Hämeen lehti 19.10.2018, Matti Pulkkinen.

Helmi-Leena Nummela. Kuva Laura Malmivaara.

Helmi-Leena Nummela
Veriruusut (Sigrid)

Helmi-Leena Nummela valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2014. Nummela työskentelee freelancerina ja vieraillut mm. Turun Kaupunginteatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa. Vuoden 2018 teatteritöihin lukeutuvat Kansallisteatterin ja Teatteri Vapaa Vyöhykkeen yhteistyöprojekti Prinsessa Pikkiriikki sekä KOM-Teatterin Veriruusut.

Sigrid on tähänastisen urani tärkein, kokonaisvaltaisin ja haastavin roolityö. Olen valtavan kiitollinen ja etuoikeutettu päästyäni työskentelemään historiallisesti kiinnostavan ja merkitykselliseksi kokemani materiaalin kanssa ja vieläpä loputtoman korkeatasoisessa työryhmässä. Erityisen tärkeää minulle oli näytellä naisrooli, joka on aktiivinen toimija ja jonka toimintaa ei aja pelkästään rakkaus (mieheen). Rooli, jonka elämää ja valintoja tarkastellaan ihmisenä olemisen näkökulmasta, eikä objektina tai (mies)päähenkilön toiminnan jatkeena”, Helmi-Leena kuvailee roolityötään Veriruusuissa.

Lainaus esityksen Veriruusut-arvostelusta: ”Sigridiä ja Maijaa Kom-teatterissa kuumottavasti ja kylmäävästi esittävät Helmi-Leena Nummela ja Oona Airola tekevät niin intensiivistä työtä läpi kolmetuntisen, että ajatuksia ja katsetta on joskus vaikea irrottaa näyttämön muihin tapahtumiin ja henkilöihin.” Demokraatti 20.2.2018, Rolf Bamberg.

Pia Piltz. Kuva Harri Hinkka.

Pia Piltz
Anna Karenina
(nimirooli)

Teatterikorkeakoulusta vuonna 2016 valmistunut Pia Piltz kiinnitettiin Tampereen Teatteriin vuonna 2016. Tätä ennen hän vieraili mm. Kansallisteatterissa ja Riihimäen Teatterissa. Vuoden 2018 roolitöihin Tampereen Teatterissa kuuluivat Anna Kareninan nimiroolin lisäksi esitykset Cats ja Sylityksin.

Piltzin ajatuksia klassikkoroolista: ”Annan rooli on ollut minulle näyttelijänä omien pelkojen ja esteiden voittamista sekä oman näyttelijäidentiteetin vahvistumista. Annan kaari näytelmässä on hurja ja hänellä on valtavia ristiriitoja, joiden kanssa hän kamppailee. Merkityksellisen tästä roolista tekee myös upeat vastanäyttelijät, joilta saan joka kerta jotakin uutta tutkittavaa. Olen laittanut itsestäni paljon likoon tähän rooliin ja elän sitä näyttämöllä joka solullani ja täydellä sydämellä. Paloni näytellä on kasvanut entisestään.”

Lainaus Anna Karenina -esityksen arvostelusta: ”Nimiroolissa häikäisevä Pia Piltz näyttelee itsensä kerralla suomalaisen teatterihistorian jättiläisten joukkoon. Niin intensiivistä ja repivää on hänen loistonsa lavalla.” Aamulehti 26.10.2018, Markus Määttänen.

Minna Puolanto. Kuva Terhi Kokkonen.

Minna Puolanto
Babylon
(Babylon)

Minna Puolanto valmistui Teatterikorkeakoulusta näyttelijäksi 2005 ja tätä ennen myös tanssijaksi vuonna 1995. Puolanto työskentelee freelancerina, ja hänet on nähty mm. Red Nose Companyssa ja Koko-teatterissa sekä vierailijana useissa eri kaupunginteattereissa. Vuoden 2018 teatteritöihin kuuluivat Mustion linnan kesäteatterin Tenorit liemessä -farssi sekä Red Nose Companyn Babylon.

Ehdokkuuden tuoneesta esityksestä Minna kertoo: Babylon -esityksessä kiteytyy jollain tavalla koko taiteen tekemiseni ydin. Sain huipputyöryhmän kanssa luoda esityksen, joka käytti materiaalinaan omia henkilökohtaisia kokemuksiani ja antoi alustan itselleni merkittävien asioiden käsittelyyn. Työskentely oli samaan aikaan pelottavaa, hauskaa ja äärimmäisen antoisaa. Babylonin hahmossa vallanhimoinen, yltiöpäinen ja sumeilematon puoleni pääsi valloilleen ja sain näin näyttää ihmisyydestä jotain ilmeisen olennaista.”

Lainaus Babylon-esityksen arvostelusta: ”Yksi klovnin keskeisistä valtuuksista on vallan ja sen rakenteiden pilkkaaminen, paljastaminen ja purkaminen. Tätä valtaansa Minna Puolannon Babylon-klovni käyttää itsetietoisen riemukkaasti klovneriaan erikoistuneen Red Nose Companyn esityksessä Babylon. - - - Puolanto todella taitaa henkilökohtaisen jalostamisen yleiseksi, se nähtiin jo palkitussa Kuolema korjaa univelat -monologissa vuonna 2010.” HS 20.9.2018, Laura Kytölä.

Martti Suosalo (selfie)

Martti Suosalo
Esitystalous 3
(Jami)

Martti Suosalo valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 1987. Hän on työskennellyt mm. Helsingin Kaupunginteatterissa, Ryhmäteatterissa ja Espoon Kaupunginteatterissa. Vuoden 2018 teatteritöihin kuuluivat Parasta Elämässä -monologi Turun Kaupunginteatterissa ja Metsäkansan laulu -monologi Aleksanterin Teatterissa sekä ehdokkuuden tuonut Esitystalous 3 Espoon Kaupunginteatterissa.

Roolistaan Suosalo toteaa: ”Jami on rakennettu aineksista, joita en tiennyt itsestäni löytyvänkään, pudotettu energiataso, viipyilevä rytmi, huomion suuntaaminen muuhun kuin itseen. Kaikki sellaisia aineksia, joita isoegoisena näyttelijänä oli kivuliastakin popsia, hyvin opettavaista.”

Lainaus Esitystalous 3 -esityksen arvostelusta: ”Kun on nähnyt näyttämöllä Suosalolta kaikenlaista säkenöivää verbaalista ja fyysistä taiturointia, on virkistävä nähdä hänet noin, no, tavallisena! Jamilla on farkut jalassa ja jäykkä kehonkieli. Jamin muutosvastarinta on niin totaalista, että sen tuntee omassakin kropassaan. Täydellinen roolisuoritus, niin Suosalolta kuin muiltakin ensemblen jäseniltä.” Yle 2.10.2018, Tuula Viitaniemi)

Linda Zilliacus. Kuva Riitta Sourander.

Linda Zilliacus

Maria Brauns äktenskap / Maria Braunin avioliitto (Maria Braun)

Teatterikorkeakoulusta vuonna 1999 valmistunut Linda Zilliacus on ollut kiinnitettynä Helsingin Kaupunginteatterissa vuodesta 2016. Tämän lisäksi hän on työskennellyt Svenska Teaternissa, Teater Viiruksessa sekä Uppsalan Stadsteaternissa. Vuonna 2018 Zilliacus nähtiin HKT:lla esityksissä Fly me to the moon, Egenmäktigt förfarande sekä Maria Braunin avioliiton nimiroolissa.

Roolistaan Zilliacus toteaa: ”Maria Braunissa löysin ilmaisumuotoja, tarkkuutta ja voimaa, jota en ole ennen kokenut.”

Lainaus Maria Braunin avioliitto -esityksen arvostelusta: "...viiltävää satiirin tajua ilmentää Linda Zilliacus jonka osaksi ei jää enempää eikä vähempää kuin toimia dynamona kaikille esityksen teemoille. Ja siinä hän onnistuu loistavasti." Helsingin Sanomat 3.11.2018, Maria Säkö.

Lähetä terveisiä
suosikki-
näyttelijä-

ehdokkaallesi.