Kurssit

Ilmaisuverstaan järjestää edullista toimintaa jäsenilleen
– seuraa tiedotustamme!

Kurssit ja muu toiminta löytyy tästä osiosta sitä mukaan, kun ne varmistuvat.

Kurssit rahoitetaan pääosin apurahoilla, avustuksilla ja osallistumismaksuilla. Kurssimaksut pyritään pitämään mahdollisimman edullisina. Yhdistyksen kymmenhenkinen hallitus toimii vapaaehtoisvoimin.

FAQ • Miten kurssilaiset valitaan?

Ilmaisuverstaan kurssien ja työpajojen valintaperusteet ovat silloin tällöin herättäneet keskustelua. Tässä sihteeri Helena Vesajoki vastaa esitettyihin kysymyksiin.

Kurssit on ensisijaisesti tarkoitettu työelämässä vielä aktiivisesti mukana oleville näyttelijöille, koska yhdistyksen saamat avustukset myönnetään nimenomaan työikäisten täydennyskoulutukseen.

Eläkeläiset voivat myös hakea kursseille. Heidän hakemukset huomioidaan, jos on tilaa tai tarvitaan iäkkäämpiä näyttelijöitä. Myös akuutin koulutustarpeen sisältävät hakemukset huomioidaan esim. tulossa oleva elokuvarooli (elokuvakurssit).

Myös näyttelijäntyön maisteriopiskelijoiden hakemukset huomioidaan em. syistä – poikkeuksena, että tarvitaan erityisesti nuoria.

Toisinaan kurssilaiset valitsee vetäjä ja toisinaan heidät vetäjän toiveesta tai vain kurssin luonteesta johtuen arvotaan.

Vetäjille annetaan tiedoksi ne hakijat, jotka ovat hiljattain olleet vastaavalla kurssilla – se joko vaikuttaa päätöksentekoon tai sitten ei. Monesti vetäjät etsivät tietynlaista comboa.

Jos valinta suoritetaan arpomalla ja kurssille on paljon uusia hakijoita, poistetaan arvonnasta lähimenneisyydessä vastaavalle kurssille osallistuneet. Tai harvoin kursseilla olleet / aikaisemman huonon arpaonnen omanneet otetaan mukaan ilman arvontaa ja vain jäljelle jäävät paikat arvotaan aikaisemmin osallistuneiden kesken niiltä osin, kuin se on mahdollista.

Tapahtuupa valinta kummin vain tarvitaan monille kursseille kurssin luonteen tai kurssilla käsiteltävän tekstin vuoksi eri-ikäisiä naisia ja miehiä. Jos esim. keski-ikäisiä miehiä hakee jollekin kurssille vain yksi, tulee hän helpommin uudestaan valituksi, vaikka hän jokunen aika sitten olisikin ollut vastaavalla kurssilla.

Lisäksi on myös kursseja, joille voidaan ottaa minkälainen kokoonpano vaan ja jopa kaikki halukkaat.

Summa summarum • aina kannattaa hakea!