Ansiopäiväraha ja koronavirus

Jos työsi / esityksesi on keväältä peruttu, varmista, että työnhakusi on voimassa!

Työttömyysturva

Suomen Näyttelijäliitto vakuuttaa jäsenensä Työttömyyskassa Finkassa. Työttömyyskassa maksaa jäsenilleen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa työttömyyden tai lomautuksen ajalta ja vuorottelukorvausta vuorotteluvapaan ajalta.

Mikäli töitäsi perutaan, varmista ensin, että työnhakusi on voimassa.

Jos et ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, tee se välittömästi:

Ilmoittaudu TE-toimistoon

• kirjautumalla TE-toimiston verkkopalveluun: www.te-palvelut.fi pankkitunnuksella tai sirullisella henkilökortilla. Työnhakusi alkaa heti, kun olet vastannut kysymyksiin ja lähettänyt tiedot. Voit aloittaa työnhaun myös ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä TE-toimistoon.

Tämän jälkeen voit hakea päivärahaa kassasta.

Työttömyysetuuteen on oikeus työttömien työnhakijoiden lisäksi lomautetuilla työntekijöillä sekä niillä, joiden työnteko ja palkanmaksu on lomautukseen rinnastettavan syyn takia keskeytynyt.

Lomautukseen rinnastettavia syitä ovat tilanteet, joissa työnteko estyy työntekijästä tai työnantajasta riippumattomasta syystä. Tällainen on esimerkiksi viranomaisen epidemian vuoksi asettama kielto.

Sivutoimisella yrittäjällä on myös oikeus saada päivärahaa koronaviruksen takia menetetyistä työsuhteisista keikoista.

Kun työntekijä on määrätty olemaan poissa työstään koronaviruksen leviämisen estämiseksi, ansionmenetyksen korvaa tartuntatautipäiväraha. Jos saat edellä mainituissa tilanteissa tartuntapäivärahaa, sen määrä vähennetään ansiopäivärahasta.

Työttömyyskassa Finkassa tulee olemaan kevään aikana ruuhkaa, koska sekä näyttelijöiltä että muusikoilta on peruttu paljon esityksiä ja keikkoja. Kannattaa varautua piteneviin käsittelyaikoihin.

Jos et ole Finkan tai minkään muun kassan jäsen tai työssäoloehtosi ei ole vielä kertynyt, ole yhteydessä Kelaan.

Karanteeni ja tartuntatautipäiväraha

Jos sinut tai alle 16-vuotias lapsesi todetaan alistuneen yleisvaaralliseen tartuntatautiin ja sinut tai alle 16-vuotias lapsesiasetetaan karanteeniinja sinulle aiheutuu ansionmenetystä, sinullavoi ollaoikeus saada tartuntatautipäivärahaa. Mikäli olet osa-aikatyössäja saat soviteltua ansiopäivärahaa, tartuntatautipäiväraha ei estä ansiopäivärahan maksamista, mutta se vähennetään päivärahasta. Muistathan ilmoittaa haetuista / maksetuistasosiaalietuuksista hakemuksella. Tartuntatautipäivärahaa haetaan Kelalta.

Sairastuminen päivärahalla

Jos sairastut ja saat ansiopäivärahaa, jatka päivärahan hakemista normaalisti. Lyhyt, alle 10 päivän sairastuminen ei estä päivärahan maksamista. Mikäli sairauslomasi kestää yli 10 päivää, hae sairauspäivärahaa Kelalta. Tällöin kassa voi maksaa ansiopäivärahaa Kelan sairauspäivärahan omavastuuajalta, tiettyjen edellytysten täyttyessä.

Työnteon keskeytyminen tai peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

Jos työntekosi keskeytyy tai estyy koronaviruksen vuoksi, mutta et itse sairastu, voi kyseessä olla lomautukseen rinnastettava syy. Työnantajalla on palkanmaksuvelvollisuus 14 vuorokautta työnteon keskeytymisen alkaessa. Mikäli keskeytys jatkuu, voi työnantaja lomauttaa sinut. Tällöin sinun tulee ilmoittaa TE-toimistoon työnteon keskeytymisestä lomautuksen / lomautukseen rinnastettavan syystäja käynnistää työnhaku. Lomautuksen ajalta voit hakea päivärahaa kassasta.

Satunnaiset keikkapäivät ja niistä saatu palkka ilmoitetaan hakemuksella kuten tähänkin asti. Mikäli peruutuneen keikan osalta on haettu Kelan tartuntatautipäivärahaa, tulee myös siitä ilmoittaa hakemuksella.

Edunvalvonnallisissa asioissa saat lisätietoja liitosta.