« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Liitto » Ajankohtaista

Ajankohtaista

– tutkimushanke on jo luonut tähän toimivia työkaluja! Työterveyslaitoksen Floor is Yours! -hankkeessa on tutkittu esittävän taiteen työtä, jota tehdään usein riskialttiissa oloissa. Teatterin, oopperan sirkuksen, tanssin, musiikin ja muiden esittävän taiteen alojen tekijöiden ja tutkijoiden yhteistyö on tuottanut päteviä työkaluja turvallisuuskulttuurin kohentamiseksi.
Näyttelijäliitto pitää taiteen ja kulttuurin alalle eettisen toimielimen perustamista ehdotetulla tavalla tarpeellisena.
OKM on teettänyt selvityksen Kulttuurialan eettisestä toimielimestä. Selvitys löytyy http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-899-1 Selvityksessä ehdotetaan, että OKM perustaa kulttuurialojen eettisen toimielimen Taikeen
Suomen Näyttelijäliitto kehottaa Oulun kaupunginvaltuustoa olemaan hyväksymättä teatterin leikkauksia
Näyttelijä Saara Kotkaniemen laatima Ohjeistus intiimikohtausten tekemiseen kameratyöskentelyssä perustuu 40 näyttelijän ja 20 ohjaajan haastattelujen pohjalta tehtyyn selvitykseen. Ohjeistuksen ja selvityksen julkaisee Suomen elokuvasäätiö.
Kouvolassa ollaan pohtimassa leikkauksia kulttuurin rahoitukseen. Näyttelijäliitto vetoaa Kouvolan kaupungin päättäjiin teatterin ja alueen kulttuurielämän puolesta.
Esittävien taiteiden turvallisuuohjeet on laadittu laajassa yhteistyössä, jossa myös Näyttelijäliitto on ollut mukana. Ohjeet koskevat sekä esitysten valmistamista, esittämistä että yleisöturvallisuutta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää kotimaisten elokuvien ja draamasarjojen tuottamiseen viiden miljoonan euron lisärahoituksen. Raha myönnetään Suomen elokuvasäätiölle. Summalla elvytetään koronapandemiasta kärsinyttä alaa tukemalla alan ammattilaisten työllistymistä.
Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 9.3.2020 Tampereen Komediateatterissa.
Teatterijärjestöjen keskuliitto kutsui Eduskunnan Siovistysvaliokunnan ja Valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston perinteiseen tapaan teatteri-iltaan. Tällä kerralla Q-teatterin Pääomani esitykseen.
Esittävän taiteen valtionosuusuudistusta koskeva esitys pääosin hyvä, mutta Näyttelijäliitto huolissaan näyttelijöiden vähentämisestä teattereissa – VOS-uudistuksessa olisi hyvä kannustaa teattereita palkkaamaan taiteilijoita
Esittävän taiteen valtionosuusuudistusta koskeva esitys pääosin hyvä, mutta Näyttelijäliitto huolissaan näyttelijöiden vähentämisestä teattereissa - VOS-uudistuksessa olisi hyvä kannustaa teattereita palkkaamaan taiteilijoita
Elokuva-alan tunnustuspalkinnot jaettiin maanantai-iltana 2.12. elokuvaohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden yhteisessä juhlassa Helsingissä. Tilaisuudessa palkittiin Vuoden elokuvaohjaaja, Vuoden käsikirjoittaja ja Vuoden elokuvanäyttelijät.

21.1.2021 klo 18:36:42