« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Liitto » Ajankohtaista

Ajankohtaista

DSM-direktiivin lopullinen hyväksyminen Euroopan parlamentissa on ensi keskiviikkona. Direktiivi toisi merkittäviä parannuksia suomalaisten av-tekijöiden surkeaan neuvotteluasemaan tekijänoikeuksistaan. Parlamentin jäsenille on lähetetty henkilökohtainen pyyntö.
Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 11.3.2019 Teatteri Viiruksessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaaman selvityksen mukaan niin sanotun Taiteilija-allianssimallin käyttöönotolle ei ole työ- tai sosiaalioikeudellisia esteitä. Selvityshenkilö, oikeustieteen emeritusprofessori Seppo Koskinen esittää selvityksessään, että Taiteilija-allianssimallista tulisi tehdä kokeilu, jossa mukana olisi nyt freelancereina työskenteleviä näyttelijöitä, tanssijoita ja muusikoita.
Näyttelijäliiton toimisto on muuttanut Kalasatamaan, osoitteeseen Vanha Talvitie 10 G, 2 kerros.
Elokuvasäätiön toiminnan tulisi olla nykyistä avoimempaa ja läpinäkyvämpää. Rahoituksen käyttämistä pitäisi tilastoida ja tilastojen tulisi olla julkisia. Säätiön tulee edistää tasa-arvon toteutumista. Tekijöiden asemaa tulee parantaa ja vahvistaa.
Suomalaisten tv-sarjojen nousukiidosta, YLE-uutiset 14.8.2018
Esittävien taiteiden (mm. musiikki, teatteri, tanssi, sirkus) työpaikoilla esiintyy lukuisia tapaturma-, vaara-, haitta- ja kuormitustekijöitä. Työterveyslaitoksen toteuttama Floor is Yours! - tutkimushanke tukee alan turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurin kehittämistä. Ainutlaatuisen laajaan hankkeeseen osallistuvat esittävien taiteiden merkittävimmät toimijatahot Suomessa. Mukana on taiteilijoita, alan johtoa ja teknistä henkilöstöä.
Vuoden teatterinäyttelijä 2017 -palkinnon saa näyttelijä Antti Laukkarinen.
Tänään 19.3.2018 liput liehuvat Minna Canthin ja tasa-arvon päivän kunniaksi. Me teatterialan järjestöt haluamme tuoda esiin sitoutumisemme yhteiseen tavoitteeseen teatterista työpaikkana, jossa minkäänlaista häirintää ei hyväksytä. Tahtotilamme on, että teatteri koetaan yleisesti turvallisena ja tasa-arvoisena työpaikkana.
Ohjeistuksen tarkoituksena on toimia käytännön työkaluna seksuaalisen häirinnän ehkäisyssä.

21.4.2019 klo 09:51:13