Ajankohtaista

Näyttelijäliitto on erittäin huolissaan esittävän taiteen tilanteesta ja vaatii hallitukselta toimia freelancereiden tulonmenetysten korvaamiseksi
Ansiopäivärahan enimmäisaika ei saisi kulua: työnteko on edelleen estynyt koronarajoituksista johtuen. Lisäksi työssäoloehtoa on mahdotonta kerätä, koska ei voi tehdä töitä.
– tutkimushanke on jo luonut tähän toimivia työkaluja! Työterveyslaitoksen Floor is Yours! -hankkeessa on tutkittu esittävän taiteen työtä, jota tehdään usein riskialttiissa oloissa. Teatterin, oopperan sirkuksen, tanssin, musiikin ja muiden esittävän taiteen alojen tekijöiden ja tutkijoiden yhteistyö on tuottanut päteviä työkaluja turvallisuuskulttuurin kohentamiseksi.
Näyttelijäliitto pitää taiteen ja kulttuurin alalle eettisen toimielimen perustamista ehdotetulla tavalla tarpeellisena.
OKM on teettänyt selvityksen Kulttuurialan eettisestä toimielimestä. Selvitys löytyy http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-899-1 Selvityksessä ehdotetaan, että OKM perustaa kulttuurialojen eettisen toimielimen Taikeen
Suomen Näyttelijäliitto kehottaa Oulun kaupunginvaltuustoa olemaan hyväksymättä teatterin leikkauksia
Näyttelijä Saara Kotkaniemen laatima Ohjeistus intiimikohtausten tekemiseen kameratyöskentelyssä perustuu 40 näyttelijän ja 20 ohjaajan haastattelujen pohjalta tehtyyn selvitykseen. Ohjeistuksen ja selvityksen julkaisee Suomen elokuvasäätiö.
Kouvolassa ollaan pohtimassa leikkauksia kulttuurin rahoitukseen. Näyttelijäliitto vetoaa Kouvolan kaupungin päättäjiin teatterin ja alueen kulttuurielämän puolesta.
Esittävien taiteiden turvallisuuohjeet on laadittu laajassa yhteistyössä, jossa myös Näyttelijäliitto on ollut mukana. Ohjeet koskevat sekä esitysten valmistamista, esittämistä että yleisöturvallisuutta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää kotimaisten elokuvien ja draamasarjojen tuottamiseen viiden miljoonan euron lisärahoituksen. Raha myönnetään Suomen elokuvasäätiölle. Summalla elvytetään koronapandemiasta kärsinyttä alaa tukemalla alan ammattilaisten työllistymistä.
Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 9.3.2020 Tampereen Komediateatterissa.