Ajankohtaista

Näyttelijä Noora Dadu palkittiin 16.11. Nuori näyttelijä 2015 -palkinnolla. Palkinnon saaja valittiin Suomen Näyttelijäliiton jäsenäänestyksellä. Palkinnon 5000 e luovutti Asianajotoimisto Krogerus. Näyttelijäliiton nimeämä raati (näyttelijä-professorit Dick Idman ja Hannu-Pekka Björkman sekä Teatterin tiedotuskeskuksen TINFOn johtaja Hanna Helavuori) laati alle 35-vuotiaista nuorista, lahjakkaista näyttelijöistä ehdokasasettelun: Noora Dadu / Johannes Holopainen / Markus Järvenpää / Iida Kuningas / Pyry Nikkilä / Alma Pöysti. Äänestys eteni loppuun asti kutkuttavan tasaisena.
Näyttelijäliitto sopinut Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa teatterityöehtosopimuksen jatkosta.
Suomalainen identiteetti syntyy kotimaisella kulttuurilla – riittävät resurssit ammattimaiseen ja laadukkaaseen taiteen ja kulttuurin tekemiseen taattava kaikkina aikoina
Näyttelijäliiton ja tuotantoyhtiöiden väliset työehtosopimusneuvottelut ovat katkenneet toistaiseksi.
Ylen julkisen palvelun tehtäviin kuuluu ehdottomasti suomalaisen kuunnelma-tuotannon tekeminen. Siihen ei saa tulla tuotantotaukoja, eikä sitä ei saa nykyisestään supistaa, vaan sitä pitää päinvastoin kehittää. Kuunnelmilla on uskoaksemme paljon mahdollisuuksia löytää myös uusia yleisöjä.
Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1961 lähtien. Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan.