Vuoden 2014 elokuvien Jussi-patsaat jaettiin 1.2.2015

3.2.2015

Antti Litjan pitkä ja monipuolinen ura palkittiin Betoni-Jussilla.
Palkituin elokuva He ovat Paenneet keräsi 4 Jussi-palkintoa. MTV3:n yleisön suosikkielokuva-palkinnon voitti Autolla Nepaliin. Palkinnon jakoi opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru.

Jussi-voittajat palkittiin sunnuntaina 1.2.2015 Helsingissä, Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa Jussi-juhlassa, joka näytettiin suorana lähetyksenä klo 19.30 alkaen MTV3:lla.

Jussi-palkinnon voittajat:

Vadelmavenepakolainen – Jessica Simonsson

DOKUMENTTIELOKUVA:
Eedenistä pohjoiseen – ohjaaja Virpi Suutari

Jussi-patsaat vuoden parhaille pitkille kotimaisille elokuville jakaa elokuva-alan ammattilaisten yhdistys Filmiaura ry. Ensimmäiset Jussit jaettiin 16.11.1944. Vuonna 1944 perustettu Jussi-palkinto on tiettävästi Euroopan vanhin elokuvapalkinto.

Jussi-ehdokkaat nimeää asiantuntijaraati, jossa olivat tällä kertaa mukana tuottaja Riina Hyytiä, ohjaaja Zaida Bergroth, näyttelijät Laura Birn ja Antti Reini, käsikirjoittaja Simo Halinen, kuvaaja Juge Heikkilä, musiikintekijä Mauri Sumén, äänisuunnittelija Tuomas Seppänen, leikkaaja Kimmo Kohtamäki, lavastaja Pete Neuvonen, pukusuunnittelija Riitta Peteri, maskeeraaja Hannele Herttua, elokuvakriitikko Jutta Sarhimaa sekä Filmiauran hallituksesta Mika Siltala (pj), Manna Katajisto (vpj), Kalle Kinnunen, Matti Paunio, Minna Lampolahti ja Riina Liukkonen. Filmiauran hallituksen jäsen Lasse Saarinen oli jäävi eikä osallistunut ehdokkaiden valintaan.

Jussi-patsaiden lisäksi jaettiin ennen televisointilähetystä seuraavat
palkinnot:
Kettu Elokuvapalkinto annettiin Hamy Ramezanin ja Rungano Nyonin lyhytelokuvalle Listen (Kuuntele). Palkinnon jakoi Suomen elokuvakontakti ry yhteistyössä YLEn kanssa. Lisätitetoja:
www.elokuvakontakti.fi

Elokuva- ja TV-alan vientipalkinto Hulda myönnettiin tänä vuonna elokuvan Big Game tuottaja Petri Jokirannalle.

Filmiaura jakoi Nordisk Filmin Vuoden uroteko -rahapalkinnon Pelastakaa Maxim -liikkeen Lauri Kerolalle.

Lisätiedot Jussi-palkinnoista ja Filmiaurasta:

Kotisivut: www.jussit.fi
Sähköposti: filmiaura@jussit.fi