Maailman teatteripäivä 27.3.2015 tulee – oletko valmis?

20.3.2015

Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1961 lähtien. Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan.

Vuonna 2015 Maailman teatteripäivän julistuksen on kirjoittanut puolalainen teatteriohjaaja Krzysztof Warlikowski. TINFO sai julistuksen alkuperäistekstin ja on toimittanut siitä suomenkielisen käännöksen jaettavaksi teattereille. Lue Warlikowskin kirjoittama julistus tästä.

JULISTUS NYT MYÖS RUOTSIKSI!
Budskap på Världsteaterdagen 2015 av Krzysztof Warlikowski (PDF)

Maailman teatteripäivänä tapana on ollut, että

• teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.,
  • Maailman teatteripäivän julistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää,
  • Maailman teatteripäivän julistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä,
  • 27.3. esityksiä koskevassa ilmoittelussa huomioidaan Maailman teatteripäivä.

Lue lisää Maailman teatteripäivästä TINFO-verkkosivuilta ja Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) verkkosivuilta.

Keräämme teatterien omia Maailman teatteripäivään liittyviä tapahtumia tänne. Voit ilmoittaa tapahtumastasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Voit lisäksi laittaa jakoon tiedon 27.3.2015 -tapahtumastanne Facebook-sivultamme. Myös Twitterissä jaamme mielellämme tapahtumatietojanne, jotka liittyvät Maailman teatteripäivään @tinfotweets.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO)