Teatteriala jakoi palkintoja Thalia-juhlassa 14.3.2016

14.3.2016 klo 20:00

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut teatterialan yhteisöt palkitsivat vuonna 2015 teatterialalla ansioituneita tekijöitä Thalia-juhlassa Espoon kaupunginteatterissa maanantaina 14.3.2016.

Suomen Teatterit ry palkitsi Vuoden teatterina Teatteri Telakan Tampereelta. Ria Kataja voitti Suomen Näyttelijäliiton jäsenäänestyksen vuoden teatterinäyttelijänä.

Tänä vuonna palkintopöydän putsasivat lähes kokonaan naiset. Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit STOD palkitsi Maarit Pyökärin (Tampereen Työväen Teatteri) ja Anna Veijalaisen (KokoTeatteri) ohjaaja-dramaturgipalkinnolla. Teatterikeskus ry:n Vuoden teatteriteko -palkinto myönnettiin porilaisen Rakastajat-teatterin Angelika Meuselille esimerkillisestä toiminnasta lainsuojattomien teatterintekijöiden hyväksi.

Lavastus- ja pukusuunnittelijat LP palkitsi pukusuunnittelija Joanna Weckmanin Illusion-palkinnolla huomionosoituksena tuoreesta tohtorinväitöstutkimuksesta. Sirkuksen tiedotuskeskuksen Sirkuksen Lumo -palkinto myönnettiin Ilona Jäntille ja Tanssin ja sirkuksen mainetekopalkinto (Suomen Tanssi- ja Sirkustaiteilijat STST) turkulaiselle Barker-teatterille. Valosuunnittelija Max Wikström palkittiin Valosäde- ja äänisuunnittelija Hannu Hauta-aho Äänisäde-palkinnolla. Säde-palkinnot jakaa Suomen valo-, ääni- ja videosuunnittelijat SVÄV.

Kaikki palkitut ja perustelut täällä...

Lisätietoa teatterialan palkinnoista täällä...

Mahdolliset kysymykset ja haastattelupyynnöt tulee osoittaa kyseisen palkinnon jakajataholle.

**********************

Pristagare på Thalia-festen den 14.3.2016

Centralförbundet för Finlands Teaterorganisationer rf, teaterbranschens fackliga organisationer och andra samfund prisbelönade förtjänstfulla teaterproffs på Thalia-festen på Esbo stadsteater måndag den 14.3.2016. Suomen Teatterit ry – Finlands Teatrar rf gav priset för Årets Teater 2016 åt Teatteri Telakka i Tammerfors. Ria Kataja vann Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbunds medlemsomröstning om årets bästa teaterskådespelare.

I år var det kvinnorna som tog hem största delen av alla pris. Finlands teaterregissörer och dramaturger belönade Maarit Pyökäri (Tampereen Työväen Teatteri) och Anna Veijalainen (KokoTeatteri) med regi-och dramaturgipriset. Teatterikeskus – Teatercentrums pris för årets Teaterbragd gavs till Angelika Meusel från Rakastajat-teatteri i Björneborg för hennes exemplariska arbete för de ”laglösa” teaterarbetarna.

Scenograferna och kostymdesignerna prisbelönade kostymdesignern Joanna Weckman. CirkusInfo Finland gav sitt pris till Ilona Jäntti och priset för årets Cirkus- och Dansbragd som utdelas av Suomen Tanssi- ja Sirkustaiteilijat/Finlands Dans- och Cirkusartister (STST) gavs till Barker-teatern i Åbo. Ljusplaneraren Max Wikström belönades med Ljusstrålen och ljudplaneraren Hannu Hauta-aho med Ljudstrålen, som utdelas av Finlands ljus-, ljud och videoplanerare SVÄV.

Alla prisbelönade och motiveringar här… (på finska)

Tilläggsuppgifter om teaterbranschens priser här... (på finska)

Ytterligare information och begäran om intervjuer: prisutdelande organisationer

**********************