Vuoden teatterinäyttelijä: Ria Kataja

15.3.2016

Näyttelijjä Ria Kataja palkittiin Vuoden teatterinäyttelijänä 14.3.2016. Palkinnon luovutti viime vuonna jäsenäänestyksen voittanut näyttelijä Marc Gassot. Kuvassa myös Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko ja puheenjohtaja Helena Ryti. (Kuva Krista Putkonen-Örn)

Näyttelijäliitto valitsi jäsenäänestyksessä Vuoden teatterinäyttelijäksi Ria Katajan. Palkinto luovutettiin Thalia-juhlassa 14.3. Espoon Kaupunginteatterissa.

Perustelut:

Ria Kataja on huikea näyttelijä, viimeksi erityisesti Teatteri Jurkan Keuhkot -näytelmässä. Hänellä on karismaa, taitoa, älyä, sydäntä ja omatunto. Ja hän on vielä hauskakin.

Ria Katajalla on herkkyys, hienovarainen väreily tekemisessä, mutta hyppy suuriin karikatyyreihin napsusta hallussa. Hän on hoitava esiintyjä, joka antaa katsojalle hyvää energiaa, eli toimii myös muilla näkymättömillä ja tärkeillä tasoilla. Häntä katsoessaan uppoaa tarinaan, ja haluaa myös katsojana päästää itsensä uppoamaan, häneen voi luottaa. Eikä hänen esiintymisessään ole mitään itsetietoista. Hän on nostanut puhtaan ja kauniin näyttelijäntyön arvostusta taas hieman ylemmäs.

Näyttelijäliitto onnittelee Vuoden teatterinäyttelijää!