Lotta Kaihua on vuoden elokuvanäyttelijä

22.9.2016

Lotta Kaihua, kuva Pinja Hahtola
Katri ja Anna (Lotta Kaihua, Eedit Patrakka) © Solar Films / Alvi Pakarinen

Vuoden 2016 elokuvanäyttelijä julkistettiin Kotimaisen elokuvaviikon päätösjuhlassa 22.9.2016.

Suomen Näyttelijäliitto valitsi palkittavansa jäsenäänestyksellä, jossa näyttelijäkollegat äänestivät näyttelijä Lotta Kaihuan vuoden elokuvanäyttelijäksi roolisuorituksesta Katri elokuvassa Äkkilähtö.

Juhlassa palkinnoksi Lotta Kaihualle luovutettiin kunniakirja ja 500 euron palkinto Katjan roolista elokuvassa Äkkilähtö (Solar).

Kollegat äänestysperusteluissansa mm. näin

"Tuore, lämmin ja läsnäoleva sensuelli näyttelijä."

"Todella monipuolinen näyttelijä ja raikas uusi kasvo suomalaisessa elokuvassa."

"Hieno roolityö – upea, intensiivinen yhteys elokuvan lapsinäyttelijä Eeditiin."

"On vaan niin hyvä! Komiikka sujuu!"

Elokuva-alan ammattipalkinnot jaettiin Helsingissä

Elokuva-alan järjestöjen palkinnot jaettiin Kotimaisen elokuvan viikon päättäneessä vuosittaisessa juhlassa Astoria-salissa. Palkintojen saajat ovat ammattijärjestöjen keskuudestaan valitsemia.

Näyttelijä Krista Putkonen-Örnin juontamassa juhlassa jaettiin seuraavat palkinnot:

• Vuoden käsikirjoittaja
  • Vuoden Valo
  • Vuoden työtoveri
  • Vuoden kunniajäsen
  • Vuoden suunnittelija
  • Vuoden elokuvanäyttelijä
  • Vuoden dokumenttielokuvateko
  • Vuoden elokuvaohjaaja ja
  • Vuoden elokuvatuottaja

Käsikirjoittajien Kilta myönsi Vuoden käsikirjoittaja-palkinnon Anna Heinämaalle, joka on puheenvuorollaan vaatinut käsikirjoittajille näkyvyyttä ja halunnut nostaa käsikirjoittajan myös julkisuudessa elokuvantekijöiden ydinjoukkoon ohjaajan ja tuottajan rinnalle. Heinämaan kannanotolla ja niistä alkaneella julkisella keskustelulla on ollut merkittävä vaikutus käsikirjoittajien identiteetin vahvistamisessa. Heinämaa on käsikirjoittanut elokuvan Miekkailija.

Suomen elokuvaajien yhdistyksen tunnustuspalkinto ”Vuoden Valo” myönnettiin ohjaaja Juho Kuosmaselle ja elokuvaaja J-P Passille, jotka ansioillaan ja saavutuksillaan ovat edistäneet elokuvauksen ammattitaidon ja ilmaisun kehittymistä ja arvostusta. Yhteinen rohkeus materiaalin ja formaatin valinnassa on poikinut persoonallista ja koskettavaa kerrontaa, joka on saanut hienon vastaanoton hyvin monella puolella maailmaa. Hienoa on myös, että tuotanto on tukenut ja mahdollistanut tämän valinnan, joka ei varmasti ollut heillekään se helpoin mahdollinen. Lopputulos on poikinut loistavaa peeärrää suomalaiselle elokuvaukselle.

Suomen elokuva- ja mediatyöntekijöiden liitto SET valitsi kamera-assistentti Petri Kiljusen vuoden työtoveriksi. Kiljusta kuvailtiin äärimmäisen tarkaksi työssään ja silti haastavissakin olosuhteissa hyväntuulisuutensa ja optimismin säilyttäväksi ammattilaiseksi. Toinen palkinto, Vuoden kunniajäsen myönnettiin ohjaaja Pirjo Honkasalolle.

Suomen Lavastajat ja Pukusuunnittelijat LP valitsi Vuoden suunnittelijaksi elokuva-alan freelancereiden visuaalisia voimia yhdistävän kollektiivin Sankariliigan, jossa lavastus, puvustus ja rekvisiitan valmistus ovat saman katon alla tarjoten tekijöilleen työtilan, laitteita ja ennen kaikkea toisiaan tukevan ja auttavan työyhteisön. Sankariliiga on perustettu 2013 ja sen jäsenet ovat Laura Haapakangas, Kari Kankaanpää, Laura Malinen, Suvi Matinaro, Petteri Mäkinen, Roosa Marttiini ja Heikki Ulmanen.

Suomen Näyttelijäliitto jakoi Vuoden elokuvanäyttelijäpalkinnon Lotta Kaihualle. Hän on lämmin, läsnäoleva ja monipuolinen näyttelijä; raikas uusi kasvo suomalaisessa elokuvassa. Kollegat arvostivat Kaihuan hienoa roolityötä sekä upeaa ja intensiivistä yhteyttä lapsinäyttelijään Eedit Patrakkaan elokuvassa Äkkilähtö.

Dokumenttikillan myöntämän Vuoden dokumenttielokuvateko -palkinnon sai tänä vuonna Docventures ansiokkaasta työstään dokumenttielokuvan tunnettavuuden lisäämisessä suuren yleisön parissa. Docventures on brändännyt dokumenttielokuvaa tavalla, joka on ilahduttavasti saanut uudet yleisöt kiinnostumaan maailmasta ja maailman peilinä toimivasta dokumenttielokuvasta. Lisäksi he ovat houkutelleet yleisön interaktiivisuuteen, jonka seurauksena etenkin nuoremman yleisön arvostus dokumenttielokuvaa kohtaan on kasvanut.

Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO valitsi vuoden elokuvaohjaajaksi Juho Kuosmasen. Elokuva Hymyilevä mies on jo itsessään kollegoiden mielestä riittävä syy palkita Kuosmanen. Elokuvan yksityiskohtien tarkkuus on muistutus siitä, mikä ohjaajan työstä tekee niin hengästyttävän kokonaisvaltaista. Yksi ohjaajan työn vaikeimmista tehtävistä on helppouden illuusion luominen ja siinä Kuosmanen on todella onnistunut. Toinen merkittävä perustelu on se nostattava tunnelma, jonka elokuvan Cannes-voitto synnytti Suomessa elokuva-alalla.

Vuoden elokuvatuottajana palkittiin Järven tarina-elokuvan tuottaja Marko Röhr, joka kollegoiden mukaan ansaitsee pitkäjännitteisellä työllä luontodokumenteista elokuvateatterihittejä tehneenä vuoden elokuvatuottajan palkinnon vuoden luonto- ja elokuvateosta. Järven tarina on Marko Röhrin vuosia kestänyt intohimoprojekti, joka on tehnyt historiaa nousten kaikkien aikojen katsotuimmaksi kotimaiseksi dokumenttielokuvaksi.

Lisätiedot:
Suomen elokuvatuottajien keskusliitto