Näyttelijäliitto: Uudenmaan yleisörajoitukset vievät työt

24.11.2020

On kaikkien etu, että pandemia saadaan hallintaan. Näyttelijät eivät vastusta Covid-19 viruksen hyvin perusteltuja torjuntatoimia millään tavalla. Ymmärrämme, että torjuntatoimia on tehtävä. Syksyn aikana kaikissa Suomen teattereissa on luotu toimivat turvallisuuskäytännöt, noudatettu pilkuntarkasti turvallisuussuosituksia, otettu katsojia maksimissaan 50 % kapasiteetista, useimmissa taloissa paljon vähemmän. Ja tämän johdosta teatteriesityksistä ei ole syksyn aikana lähtenyt liikkeelle yhtäkään tartuntaketjua. Olemme kantaneet vastuuta sekä teattereiden seinien sisäpuolella, että henkilökohtaisessa elämässä, ettemme vaarantaisi jo kertaalleen pois vietyä mahdollisuuttamme jatkaa töitä pandemiasta huolimatta.

Nyt tehty näyttämöiden sulkupäätös tarkoittaa koronakevään jäljiltä haparoiden jaloilleen nousseiden freelancenäyttelijöiden uutta kampittamista. Taiteellisesta henkilökunnasta iso osa on freelancereita, Suomen näyttelijöistä 2/3 eli n. 950 henkilöä. Myös muusikot ovat samassa asemassa ja jo aiemmin ilmaisseet huolensa tehdyn päätöksen seurauksista. On mahdotonta löytää korvaavaa työtä. Hallitus on toki kiitettävästi korvannut koronatappioita teattereille, mutta tuet eivät suoraan kohdistu freelancereille, jotka nyt jäävät työttömäksi. Myös kiinnitetyt näyttelijät ovat pääkaupunkiseudulla lomautusuhan alla.

Esittävää taidetta koskevat maanantaina voimaan tulleet yleisörajoitukset Uudellamaalla lisäävät työttömyyttä ja pelkäämme, ettei näillä rajoituksilla saada konkreettista hyötyä suhteessa epidemian hallintaan. Teattereissa katsojat istuvat turvavälein, maskit kasvoillaan, poistuvat tiloista ohjatusti ja ovat jälkikäteen lippuvaraustietojen avulla kontaktoitavissa, jos siihen tarvetta tulisi. Suomi on ollut yksi harvoista maista, joissa tänä syksynä on ylipäänsä pystytty toteuttamaan esityksiä ja tarjoamaan yleisölle valonpilkahduksia tämän arvaamattoman ja uuvuttavan koronasodan keskelle. Emme tietenkään vastusta viranomaispäätöksiä ja ymmärrämme että pandemia runtelee nyt monia muitakin aloja. Haluamme kuitenkin muistuttaa, että rajoitukset tulevat vahingoittamaan kulttuurialaa ja etenkin freelancetaiteilijoita valitettavan kauaskantoisesti, varsinkin, jos sulku jatkuu.

Risto Autio
Näyttelijäliiton puheenjohtaja