Hannele Niemiselle Pro Finlandia-mitali

7.12.2012

Presidentti on 6.12.2012 myöntänyt Näyttelijäliiton ehdotuksesta näyttelijä Hannele Niemiselle ProFinlandia –mitalin.

Erityisen hienoa tällä kerralla on se, että Pro Finlandia -mitalilla kunnioitettiin näyttelijää, joka on tehnyt pitkän uransa pohjoisen teattereissa.

Hannele Nieminen on taidokas ja monipuolinen näyttelijä. Ammatillisen osaamisensa, erityisesti vahvan ja antaumuksellisen näyttämötyöskentelynsä ja -läsnäolonsa kautta, hänellä on ainutlaatuinen kyky kannattaa koko ensemblea. Näyttelijä Hannele Nieminen on yksi niistä hienoista suomalaisista näyttelijöistä, joka ovat jääneet kansallisesti varjoon maakuntateatterille omistautumisensa vuoksi.

Hannele Niemisen näytteleminen on samanaikaisesti sekä äärimmäisen tarkkaa että rohkean kekseliästä. Hänen loputon uteliaisuutensa ja ennakkoluulottomuutensa, uskallus hypätä kohti tuntematonta, kohti uusia haasteita ja hankkeita, on ihailtavaa.

Hannele Nieminen on tehnyt mittavan uransa Pohjois-Suomen teattereissa. Arvostetun näyttelijän roolitöiden kirjo on mainittava ja ilmentää hänen vankkaa ammattitaitoaan sekä herkkää muuntautumiskykyään. Hän on näytellyt niin klassikko- kuin nykynäytelmienkin suuria naisia.

Etelä-Suomessa Hannele Niemisen työstä on päästy nauttimaan hänen kymmenellä eri vierailullaan Tampereen teatterikesässä sekä vierailuilla Espoon teatterissa ja muualla Helsingissä. Poikkeuksetta hänet on huomattu ja hän on saanut osakseen kehuja. Pienin yhteinen jaettava, jossa Hannele Nieminen esitti toista pääosaa, vieraili myös ulkomailla ja sai kaikkialla varauksettoman hienon vastaanoton. Hannele Niemisen työtä kehuivat niin ammattilaiset kuin tavallinenkin yleisö.

Hannele Niemistä voi kutsua synnynnäiseksi näyttelijäksi. Hänen kokonaisvaltainen näyttelemisensä hätkähdyttää ja sytyttää sekä kollegat että yleisön.