Itella julkaisi 4.3. liiton 100-vuotisjuhlan kunniaksi postimerkkivihkon

5.3.2013

Postimerkkisarjan näyttelijäkuvat ja lyhyt esittely liitosta.
Näyttelijäkuvien tiedot.

Itella Posti Oy julkaisi maanantaina 4.3. Suomen Näyttelijäliitto-Finlands Skådespelarförbund ry:n 100-vuotisjuhlan kunniaksi postimerkkivihkon, jossa kuusi nimekästä suomalaista näyttelijää saavat omat postimerkit. Merkkeihin ikuistetaan Ritva Valkama, Esko Salminen, Outi Mäenpää, Martti Suosalo, Krista Kosonen ja Aku Hirviniemi.

Postimerkkivihkon suunnitelleen Klaus Welpin lähtokohtana oli tehdä moderni kokonaisuus, joka kunnioittaa näyttelijätyön pitkää traditiota. Haastetta tehtävään toi kuuden yhä parrasvaloissa toimivan taiteilijan sovittaminen samalle merkkiarkille, Welp kuvailee.

Postimerkkivihkon kannessa on myös Näyttelijäliiton 100-vuotisjuhlan logo, jonka on suunnitellut Arja Karhumaa.

Eri sukupolvia, monipuolisia rooleja

Näyttelijät postimerkkeihin valitsi Itellan seitsenhenkinen Postimerkkitoimikunta.

- Päädyimme pitkän harkinnan jälkeen valitsemaan juhlapostimerkkeihin eri sukupolvien suosittuja näyttelijöitä, jotka edustavat monipuolisesti teatteri-, elokuva- ja televisionäyttelijän työtä, kertoo Postimerkkitoimikunnan puheenjohtajana toimiva Petri Aaltonen Itellasta.

Kukin näyttelijä osallistui merkkinsä kuvitukseen valitsemalla itselleen merkityksellisen esityksen ja roolin. Merkkeihin ikuistetut roolit ovat painuneet myös katsojien mieliin.

Ritva Valkaman valinta postimerkkiin oli kuva näytelmästä Ihmisen osa, jota on esitetty vuodesta 2011 lähtien Helsingin kaupunginteatterissa.

Esko Salmisen postimerkin valokuva on näytelmästä Kuningas Lear, jota esitettiin Suomen kansallisteatterissa vuonna 2005.

Outi Mäenpään merkin kuva-aiheeksi valikoitui hänen roolinsa elokuvassa Musta jää, jonka ensi-ilta oli vuonna 2007.

Martti Suosalon postimerkissä on kuva monologista Mielipuolen päiväkirja, jota on esitetty vuodesta 2009 lähtien useissa eri teattereissa.

Krista Kososen postimerkin kuva-aiheeksi valittiin hänen roolinsa näytelmästä Anna Karenina, jota esitettiin vuonna 2010 Turun kaupunginteatterissa.

Aku Hirviniemi nähdään merkissä rakennusmestari Timo Harjakaisena, joka oli hänen roolinsa MTV3:n Putous-sarjan sketsihahmokilpailussa vuonna 2011.

Näyttelijöillä miljoonayleisöjä

Suomen Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Mäntylä pitää postimerkkivihkoa kunnianosoituksena kaikkien suomalaisten näyttelijöiden työtä ja liittoa kohtaan.

- Näyttelijät ovat merkittävä osa suomalaisten arkea ja juhlaa. Suomalaiset käyvät vuosittain teatterissa yli kolme miljoonaa kertaa, kotimaisia elokuvia käytiin katsomassa viime vuonna ennätykselliset 2,4 miljoonaa kertaa. Lisäksi kotimaiset tv-sarjat ja tv-viihde keräävät illasta toiseen satojen tuhansien ja jopa miljoonien yleisöjä, Mäntylä toteaa.

Näyttelijäliitto toimii näyttelijöiden toimeentulon, koulutuksen ja sosiaalisen aseman parantamiseksi sekä tekijänoikeuksien turvaamiseksi. Taiteilijajärjestönä Näyttelijäliitto edistää suomalaista taide-elämää, erityisesti teatteri- ja elokuvataidetta.

Näyttelijöiden kommentit postimerkeistä

Ritva Valkama

”Kun kuulin, että pääsen postimerkkiin, ajatus tuntui hämmentävältä ja aluksi kauhistutti. Alkoi tuntua ihan siltä, että nyt sitä sitten seisotaan kansakunnan kaapin päällä. Olen iloinen, että postimerkkiin valittiin kuva roolistani Helsingin Kaupunginteatterin Ihmisen osa -näytelmässä, jossa olen näytellyt jo pari vuotta. Näytelmä perustuu minulle rakkaaseen Kari Hotakaisen tekstiin.”

Esko Salminen
”Vanhana filatelistina olen äärimmäisen ylpeä, että saan olla postimerkissä juhlistamassa Näyttelijäliiton 100-vuotista taivalta. Olen ylpeä liitosta ja merkistä!”

Outi Mäenpää
”On hienoa, että Näyttelijäliiton historiaa huomioidaan tällä tavalla. Merkkiin pääseminen on minulle todella suuri kunnia. Vaikka postimerkki onkin ensisijaisesti pieni maksutosite, minulle se ei ole koskaan arkinen. Valitsen aina postimerkit huolella oli kyseessä sitten henkilökohtainen tai virallinen kirje. Postimerkki sisältää viestin.”

Martti Suosalo
”Eipä tarvitse enää miettiä, mitä merkkiä käyttää, kun lähettää esityssopimuksen vierailuteatteriin omalla kuvalla. Eikä muuten tarvitse vähään aikaan ostaa postimerkkejäkään.”

Krista Kosonen
”Minulla on ollut kolme asiaa, joita en ole edes uskaltanut toivoa ja jos ne saavutan, ei jää enää paljon saavutettavaa. Olen nyt päässyt ristisanatehtävään ja postimerkkiin. Kolmas tavoite on päästä roolihahmoksi Aku Ankkaan eli vielä jää jotain tavoiteltavaa.”

Aku Hirviniemi
”Täytyy olla tyytyväinen, kun pääsi näin hienoon seuraan.” Aku Hirviniemen kommentti jatkuu Timo Harjakaisen äänellä: ”Pidän itseäni instituutiona ja suostuin silti halvemmalla kuin Rosberg, joka vaati aikoinaan ison kasan rahaa oman kuvansa käytöstä postimerkissä.”

Merkkien näyttelijät, kuva-aiheet, valokuvaajat ja tekniset tiedot (PDF)

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Itella Posti Oy