100-vuotisjuhlavuosi huipentuu kaksipäiväisiin juhliin 27.-28.5.2013

24.5.2013

Liitto perustettiin Suomen Kansallisteatterissa 27.5.1913 ajamaan näyttelijöiden aseman vahvistamista teattereissa sekä yhtenäistämään näyttelijöiden työsopimuskäytäntöjä.

Tänä päivänä Näyttelijäliitto toimii näyttelijöiden toimeentulon, koulutuksen ja sosiaalisen aseman parantamiseksi sekä tekijänoikeuksien turvaamiseksi. Taiteilijajärjestönä Näyttelijäliitto vaikuttaa suomalaisen taide-elämän, erityisesti teatteri- ja elokuvataiteen edistämiseksi.

Maanantaina 27.5.2013 satavuotias liitto palaa Kansallisteatteriin juhlimaan liiton taivalta tähän päivään sekä sen jäseniä, näyttelijöitä.

Päivä aloitetaan virallisesti juhlavaltuustolla ja juhlaliittokokouksella, joiden jälkeen pelataan perinteinen näyttelijöiden Suomi-Viro –jalkapallomaaottelu.

Kutsuvieraiden ohjelmallinen iltajuhla alkaa Kansallisteatterin suurella näyttämöllä klo 19. Iltajuhlan ohjelman on ohjannut näyttelijä-ohjaaja Kari Heiskanen.

Liitto muistaa päivän aikana myös pitkäaikaisia jäseniään sekä liiton aktiiveja erilaisin kunniamerkein.

Tiistaina 28.5.2013 on jäsenten oma juhlapäivä. Aamupäiväksi on järjestetty ohjelmaa koko perheelle ja iltapäivänä aikana tavataan kollegoja, ajetaan Näyttelijäratikalla ja vieraillaan Teatterimuseolla. Illalla juhlitaan jäsenistön voimin Vanhalla Ylioppilastalolla.

Juhlinnassa on kahtena päivänä mukana noin 1200 jäsentä ja kutsuvierasta.

Paljon Onnea Meille Kaikille!

Näyttelijäliiton 100-vuotisjuhlajulisteen on suunnitellut graafikko Sauli Luttinen, joka kuvaa itseään seuraavasti:

"Olen Sauli Luttinen: Renessanssimies. Ensisijaisesti intohimoni on graafinen suunnittelu. Tyylini on eklektinen, ja siinä on viittauksia entisten vuosikymmenien mainosten tyylisuuntin. Erityisesti rakastan 50-, 60- ja 70-lukujen graafista voimaa. Teoksissani käytän nykytekniikka, mutta niiden estetiikka tulee aikojen takaa. Toinen intohimoni on laulu. Viimeksi minut on voinut nähdä Turun Kaupunginteatterin Sopukassa. Siellä loppuunmyydyissä näytöksissä olen ensembleni kanssa esittänyt jo yli vuoden verran Bob Dylanin musiikkia suomeksi. Koska olen Renessanssimies!"