Näyttelijäliiton 100-vuotispäivää juhlittiin kaksi päivää

5.6.2013

Hetki ennen pääjuhlaa. Sali täyttymässä. Kuva Kari Hakli.
Näyttelijäliitto kiitti veteraanejaan ennen pääjuhlan alkua. Kuva Kari Hakli.
Ennen pääjuhlaa veteraanit saivat kuulla kunniansa. Kuva Kari Hakli.
Buffet-illallisen alkamista odotellessa. Kuva Kari Hakli.
Perinteinen Suomi-Viro jalkapallomaaottelu päättyi 2-0. Kuva Kari Hakli.
Juhlaliittokokouksen yhteiskuva. Kuva Kari Hakli.
Ismo Kallio esiintyi iltajuhlassa. Kuva Kari Hakli.
Iltajuhlan juhlaväkeä.Kuva Kari Hakli.

> Svensk översättning efter talet på finska.

Kaksipäiväisen juhlinnan huippuhetkiin lukeutuu Kansallisteatterissa pidetty pääjuhla, johon tervehdys tuli Tasavallan Presidentti Sauli Niinistöltä ja videotervehdys Kuala Lumpurissa olevalta presidentti Tarja Haloselta. Kansallisteatteri  täyttyi kutsuvieraista ja erityisinä kunniavieraina olivat veteraaninäyttelijät, jotka ovat tuttuja kaikille jo vuosikymmenten takaa. Läsnäolollaan juhlaa kunnioittivat presidentti Mauno Koivisto ja rouva Tellervo Koivisto. Valtiovallan tervehdyspuheenvuoron esitti kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki.

Tasavallan presidentti oli myöntänyt juhlivalle liitolle kaikkiaan 13 ritarikuntien kunniamerkkiä, joista korkein oli  Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan 1 luokan ritarimerkki.

Teatterijärjestöjen Keskusliitto oli myöntänyt 11 kunniamerkkiä  ja lisäksi  luovutettiin  liiton omia ansiomerkkejä. Kunniajäseneksi kutsuttiin näyttelijä Ritva Arvelo. Vähintään 50 vuotta liiton jäsenenä olleille 168 näyttelijälle myönnettiin liiton 100-vuotisjuhlamerkki.

Kiihkeätunnelmainen ja tasaväkinen jalkapallomaaottelu Suomi-Viro päättyi lopulta 2-0 ja heti pelin jälkeen alettiin suunnitella revanssimahdollisuutta. Kiitos mahtavalle joukkueellemme!

Tiistaina vietettiin koko jäsenistön juhlaa ja Vanhalle ylioppilastalolle kokoontui päivän aikana yli 600 juhlijaa perhetapahtumaan, kurssitapaamisiin, katsomaan esityksiä, ratikkacoctaileille, Teatterimuseokierrokselle  ja iltabileisiin.

Kaiken kaikkiaan päivät keräsivät juhlijoita yhteensä n. 1200.

Juhlinta jatkuu syksyllä:

• taiteiden yössä 22.8. avautuu liiton juhlavuoden kunniaksi Teatterimuseon näyttely "Näyttelijän kengissä"
  • syksyn aikana teatterimuseolla järjestetään seminaareja, keskustelutilaisuuksia ja esityksiä
  • "Fosforinhohtoisen  lurjus"-näytelmä  kiertää ympäri Suomen
  • järjestetäään muita paikallisia tapahtumia
  • julkaistaan juhlajulkaisu "Näyttelijänä Suomessa".

Juhlaliittokokouksen julkilausuma, merkkien saajat ja juhlapuheet.

Valokuvia, raportteja ja tunnelmia kaksipäiväisistä 100-vuotisjuhlallisuuksista.

- - - - - - -

Skådespelarförbundets 100-årsdag firades under två dagars tid i ett regn av hederstecken

Till de två dagar långa festligheternas höjdpunkter hör huvudfesten i Nationalteatern, där man bl.a. läste upp Republikens President Sauli Niinistös hälsning och kunde se en videohälsning från president Tarja Halonen, som befann sig i Kuala Lumpur. Nationalteatern fylldes av inbjudna gäster och speciella hedersgäster var veteranerna bland skådespelarna, kända sedan flera årtionden. President Mauno Koivisto och fru Tellervo Koivisto hedrade även festen med sin närvaro. Statsmaktens hälsning framfördes av kulturminister Paavo Arhinmäki.

Republikens President hade beviljat det jubilerande förbundet sammanlagt 13 av riddarordnarnas hederstecken, av vilka det högsta var  Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden.

Teaterorganisationerna Centralförbund hade beviljat 11 hederstecken och dessutom överlämnades förbundets egna förtjänsttecken.  Till hedersmedlem utsågs skådespelaren Ritva Arvelo. De 168 skådespelare som varit förbundsmedlemmar minst 50 år beviljades förbundets 100-årsjubileumstecken.

Den intensiva och jämspelta fotbollslandskampen Finland-Estland slutade 2-0 och genast efter matchen började man planera möjligheterna till revansch. Tack till vårt fantastiska lag!

På tisdagen firades hela medlemskårens fest, och i Gamla studenthuset samlades under dagens och kvällens lopp mer än 600 gäster till evenemang för familjer, kursträffar, föreställningar, spårvagnscocktails under turer till Teatermuseet och slutligen kvällsfest.

Sammanlagt deltog ca 1200 personer i festligheterna.

Jubileet fortsätter under hösten:

• under hösten anordnas seminarier, diskussionstillfällen och föreställningar i Teatermuseet
  • föreställningen ”Fosforinhohtoinen lurjus” turnerar omkring i Finland
  • anordnas olika lokala tillställningar
  • publiceras festskriften ”Näyttelijänä Suomessa”

Jubileumsnyheter på förbundets webbsida: förbundsmötets jubileumsresolution, ordförandes festtal samt mottagare av hederstecken.