Museoteatteri & verkostoitumispäivä

4.-5.11.2019

Opettajat: Helena Ryti, Niina Nurminen, Kimmo Huhtimo, Rosa Autio

MUSEOTEATTERI (Helena Ryti)

Museoteatterin tarkoituksena on tuoda yleisölle/kävijöille jotain muuta kuin mitä vitriineissä/seinillä on jo kerrottu.

Roolihenkilö liittyy jollakin tavalla joko näyttelyyn tai museon tilaan. Roolihenkilön kannattaa olla fiktiivinen, jolloin on helpompi kertoa anekdootteja, juoruja yms. Fakta on kuitenkin pidettävä faktana. Rooli voi olla esim. palvelusväkeä, kirjasta tai taulusta hypännyt henkilö, besserwisser/eläytyjä jne. Roolihenkilön kanssa kierretään museon tiloissa. Yleisön voi roolittaa. Kierrokseen voi liittää toiminnallisia osuuksia, tehtäviä, kysymyksiä. Rituaalit, myytit ja sadut voivat olla käyttömateriaalia toimintaan. Mitä nuorempi kohderyhmä on, sitä toiminnallisempi on kierros. Tietoa tulee ikään kuin vahingossa.Taustatutkimus on tehtävä huolella. Käsikirjoitus alkaa muodostua, kun roolihenkilö hahmottuu ja roolin silmälasien läpi voi jatkaa taustoituksen vaatimaa tutkimusta.

Harjoitusvaiheessa kannatta miettiä reitti, mitkä kohteet valitsee, mitä mahdollisesti tehdään kohteiden kohdalla ja miten liikutaan paikasta toiseen (näyttelyyn liittyviä asioita). Historiallisessa kontekstissa voi käyttää tapakulttuurin opettamista osallistamisen välineenä (esim. viuhkakieli).

Verkostoitumispäivä Ihmisen sote järjestettiin 5.11. Lapinlahden sairaalassa, yhteistyö ArtSense Oy:n kanssa.