Förbund

Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund

är en riksomfattande fack- och konstnärsorganisation som grundades år 1913. Förbundet är det äldsta fackförbundet inom teaterbranschen i Finland med mer än 1900 medlemmar av vilka ca 250 är svenskspråkiga.

Finlands Svenska Skådespelarförbund grundades 1917 .

År 1983 fusionerades de två förbunden till ett tvåspråkigt förbund som verkar som intresseorganisation för såväl finsk- som svenskspråkiga professionella skådespelare.

Finlands Svenska Skådespelarförbund kvarstår även som en självständig  organisation som bl.a bevakar de svenskspråkiga intressena på det nationella planet och i förhållande till det övriga Norden(NSR) och hela Europa (EuroFia).

Näyttelijäliitto-Skådespelarförbundet är både ett fackförbund och en konstnärsorganisation som verkar för att förbättra sina medlemmars utkomst och sociala ställning, för att förstärka teater-, dans- och filmkonstens ställning samt för att trygga sina medlemmars upphovsrättsliga rättigheter. En central ställning i förbundets verksamhet intar konst-, kultur- och utbildningspolitiken. Genom att höra till förbundet stöder och främjar du yrkeskårens ställning i samhället.

Helena Ryti
helena.ryti(at)nayttelijaliitto.fi