Evästeasetuksesi on tallennettu.

Näyttelijäliitto kanteli oikeusasiamiehelle AVI:n toiminnasta

Julkaistu:

Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund teki kantelun AVI:n koronarajoituksia koskevista päätöksistä eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelu koskee aluehallintoviraston päätöstä yleisötilaisuuksien järjestämisestä.

"Näyttelijäliiton hallitus päätyi yksimielisesti siihen, että kantelu tehdään. Meidän jäsentemme mahdollisuutta harjoittaa ammattiaan rajoitetaan ilmeisen laittomasti. Edunvalvontajärjestönä meidän tehtävämme on reagoida siihen” linjaa Antti Timonen, Näyttelijäliiton hallituksen jäsen.

Näyttelijäliitto katsoo, että AVI:n päätös on ilmeisesti lainvastainen, ja se asettaa kulttuurialat epäreiluun asemaan. Koronarajoitukset ovat kohdistuneet kaikista elinkeinoista kenties kaikkein rajuimmin ammattimaiseen kulttuuritoimintaan, kuten teattereihin.

Kohtuuton turvavälivaatimus ei perustu lakiin

Vaatimus kahden metrin turvaväleistä tekee teatterinäytäntöjen järjestämisestä taloudellisesti kannattamatonta. Turvavälivaatimuksen takia tilojen täyttöaste jää 10–20%:iin tavanomaisesta. Perustuslain suojaama teatterialan elinkeinotoiminta ei voi toteutua näissä olosuhteissa.

Yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tehdyissä rajoitustoimissa on ollut perustuslain 2.3 §:ssä asetettuun hallinnon lainalaisuuden vaatimukseen, perustuslain 80 §:ään kiinnittyvään perusoikeusrajoitusten lailla säätämisen vaatimukseen ja useiden perustuslain 2. luvun perusoikeuksien kuten elinkeinovapauden turvaamiseen liittyviä ongelmia kautta linjan.

Avin päätös ei perustu tartuntatautilain epidemiologisiin kriteereihin, vaan valtioneuvoston hybridistrategiaan. Hybridistrategia on ristiriidassa eduskunnan säätämän tartuntatautilain kanssa.

”Näyttelijäliitto ei ole missään vaiheessa kritisoinut koronapandemian vaatimia rajoitustoimia, mutta nyt epäoikeudenmukaisuus eri alojen välillä on niin räikeä, että asiaan on reagoitava. Tämä tilanne ei saa olla Suomessa ok", kertoo Antti Timonen.

Laki turvaa oikeuden työntekoon

Näyttelijöiltä on viety mahdollisuus harjoittaa ammattiaan ja siten elättää itseään. Hybridistrategia ei ole ns. pehmeän sääntelyn alaan kuuluvana asiakirjana sellainen oikeuslähde, johon elinkeinovapauden rajoitukset voidaan perustaa.

Näyttelijäliitto pyytää näistä syistä eduskunnan oikeusasiamiestä tutkimaan tartuntatautilain nojalla aluehallintovirastojen asettamien ammattimaiseen teatteritoimintaan kohdistuvien yleisötilaisuusrajoitusten lainmukaisuuden.