Ehdokkaat • lähetä suosikillesi terveisiä

Vuoden 2019 teatterinäyttelijä

Näyttelijäliitto järjestää taas Vuoden Teatterinäyttelijästä jäsenäänestyksen.
Äänestystulos julkistetaan maanantai-iltana 9.3.2020.

Näyttelijäliiton hallitus on kokouksissaan kerännyt ehdokkaita jäsenäänestykseen. Lisäksi kaikki jäsenet ovat saaneet ehdottaa ehdokkaita äänestykseen. Ehdotuksia tuli huomattavan paljon.

Palkintoraati valitsi tehdyistä ehdotuksista seuraavat kahdeksan näyttelijää Vuoden teatterinäyttelijä -jäsenäänestykseen (aakkosjärjestyksessä):

Pinja Hahtola, Eino Leinon eksät
Heidi Herala, Everstinna
Mats Holmqvist, Spelman på taket
Petrus Kähkönen, Notre Damen kellonsoittaja
Hannele Laaksonen, Miehen kylkiluu
Ella Mettänen, Riistapolku
Mikko Rantaniva, Cabaret
Miiko Toiviainen, Kepeä elämäni

Vuoden teatterinäyttelijää voivat äänestää vain liiton jäsenet. Mutta huom. kuka tahansa voi kannustaa suosikkiaan ja lähettää terveisiä (terveiset vasemmassa reunassa olevalla kaavakkeella).

Jäsenäänestykseen...

Ehdokkaiden esittelyt:

Pinja Hahtola. Kuvaaja Binod Gurung.

Pinja Hahtola
Eino Leinon eksät (monologi)

Pinja Hahtola on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi 2008 ja on työskennellyt monipuolisesti teatterin eri osa-alueilla, sekä perinteisen että soveltavan teatterin puolella ja ollut myös mukana yhteisöteatteriprojekteissa Tansaniassa sekä Somaliassa.

Eino Leinon eksät -monologi valmistui Teatteri Avoimien ovien ohjelmistoon ja on Pinjan käsikirjoittama. Eino Leinon eksät voitti Oulun monologikilpailussa 2019 sekä 1. palkinnon että Yleisön suosikki -äänestyksen.

Eino Leinon eksistä sanottua:

“Roisi esitys, joka huumorin keinoin läpileikkaa Eino Leinon historian naisien / muusien kautta. Taitavasti näytelty, taitavaa ja raikasta näyttelijäntyötä.” (kollega)

“Pinja Hahtola painaa täysillä hahmosta toiseen. Upean koskettava monologiesitys, josta huumoria ei todellakaan puuttunut. Nautin täysin siemauksin joka hetkestä. Meidän katsojajoukkomme äänesti tämän vuoden teatteriesitykseksi! Yksimielisesti!” (yleisökommentti)

Pinja Eino Leinon eksistä:

Eino Leinon eksillä on tietysti sydämessä ihan erityinen paikka, sillä koko pienimuotoinen tuotanto lähti liikkeelle omasta ideasta ja onnellisten sattumien kautta. On ollut ihan mahtavaa, että olen päässyt esittämään teosta jo vaikka ja minne. Aihe on tietysti myös lähellä sydäntä ja ohjauksessa (Seppo Honkonen) korostuu ihanasti se, että vaikka välillä käsitellään todella painavaakin asiaa, niin ote on kevyt kokoajan.

Näyttelijäntyöllisesti Eino Leinon eksissä ihan parasta on se tunneskaala ja ilmaisulliset ulottuvuudet, joita pääsee käyttämään kun hyppää kahdeksan hyvin fyysisestikin omanlaisensa muusan ja yhden miestaiteilijaneron rooleihin.

Ja vaikka näyttämöllä ei olekaan tukena vastanäyttelijää, niin hieno äänisuunnittelu (Marko Pakarinen) toimii monessa kohtaa vastavoimana ja rytmillisenä tukena.

Tällaisesta kokonaisesta monologiesityksestä kun ei ole aikaisempaa kokemusta ollut, niin on kyllä ollut haastavaakin alkuun, mutta esitysten edetessä kokoajan yhä nautinnollisempaa esittää sitä.

Heidi Herala. Kuvaaja Ilkka Saastamoinen.

Heidi Herala

Everstinna
Helsingin Kaupunginteatteri

Heidi Herala on valmistunut  Teatterikorkeakoulusta v. 1983 ja työskennellyt sen jälkeen mm. Lahden, Turun ja Helsingin Kaupunginteattereissa sekä useissa tv- ja elokuvatuotannoissa.  Ehdokkuuden tuonut Everstinna-monologi on Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistoa, jossa Heidi on ollut kiinnitettynä vuodesta 1991.

Perusteluja:

“Heidin koko upea skaala pääsee esiin tässä yhden naisen teatteriesityksessä. Rankka tarina syvällisesti tulkittuna.” (Kollega)

“Loistava roolisuoritus. Poikkeuksellinen.” (Kollega)

“Heidi Heralan luoma everstinna kuuluu sarjaan unohtumattomat teatterielämykset. Naisen elämä synkimmillään, henkinen riippuvuus, puolustuskyvyttömyys maailman ja miehen edessä, eläminen huomista peläten. Siinä everstinnan askelmat, joita Heidi Herala kiipeää armottomana, hitaasti kiihdyttäen tempoja kohti valaistun näyttämön viimeistä hetkeä. Everstin vaimo kasvaa everstin ohi, kohti omaa luovaa sisintään ja omaa elämäänsä.” (Uusi Suomi, blogi 7.10.19)

Näin Heidi kertoo itse:

“Harvoinpa sitä pääsee tekemään näytelmää yksilön kautta kerrottuna maamme lähihistoriasta sotineen, natsismin noususta, kirjoittamisen tarpeesta, hurmaantumisesta, seksuaalisuudesta (nuoren ja ikääntyneen naisen), häpeilemättömyydestä, elämästä narsistin rinnalla – siitä loputtomasta irtipääsemättömyydestä ja arvonimen säilyttämisestä lopulta elämänsä viimeisen vaiheen löytämisestä ja joukkoon mahtuu aimo annos aika rankkaakin huumoria!

Ilman muuta Everstinna on aiheidensa ja toteutuksensa puolesta mittavin työ mitä olen tehnyt 40 vuoden aikana. On kysytty onko kovin raskasta Everstinnaa näytellä ja vilpittömästi vastaan: ei ole ja hyvinkin näyttelisin sitä vaikka sinne eläkeikään asti!

Rosa Liksomin romaanin pohjautuvan Everstinnan ohjasi näkemyksellinen Susanna Airaksinen! Ohjaajan työllä on valtava merkitys ja toivottavasti tämä "Suomi on itseohjautuvien näyttelijöiden luvattu maa" asenne alkaa olla jäänne menneiltä ajoilta!

Loppuun laitan lempisitaattini näytelmästä: "Meissä jokhaisessa asuvat rakhauen ja laupeuentyöt  rinnatusten julmuuen, syömettömyyen ja piittaamattomuuen kanssa." Näin toteaa Everstinna ja tämän ajatuksen tunnistan hyvin myös itsestäni.”

Mats Holmqvist.Foto: Wasa Teater, Frank A. Unger.

Mats Holmqvist

Spelman på taket/ Tevje,
Wasa Teater

Mats Holmqvist on valmistunut Teatteritaiteen maisteriksi vuonna 1991 ja on siitä lähtien työskennellyt monipuolisesti teatterin eri osa-alueilla. Mats on näytellyt muun muassa Wasa Teaternissa, Lilla Teaternissa, Svenska Teaternissa sekä Kokkolan Kaupunginteatterissa, niin puhenäytelmissä kuin monissa musikaaleissakin. Kotikunnassaan Kokkolassa ja läpi koko Pohjanmaan Mats tunnetaan myös ahkerana ohjaajana, ja hänen ansioluettelostaan löytyy suuria teoksia oopperasta komediaan.

Mats tekee syksyllä 2019 ensi-iltansa saaneessa Spelman på taket (Viulunsoittaja katolla) -musikaalissa pääroolin perheenisä Tevjenä. Matsin paluu Wasa Teaternin näyttämölle on ollut suuresti kiitetty ja roolityö kriitikoiden ylistämä.

Esitys on muutenkin herättänyt huomiota luovan muotonsa takia; puolet Anatevkan kylän asukkaista on näytelty nukeilla. Kun Mats ei seiso näyttämöllä, hän työskentelee ahkerana ekoviljelijänä – siispä kovasti työtä tekevä maitokuski Tevje on varmasti monella tapaa samaistuttava rooli Mats Holmqvistille!

Lainauksia Spelman på taket-esityksen arvosteluista:

"Tasavahvoista roolisuorituksista jää erityisesti mieleen Mats Holmqvistin karhumaisen karismaattinen Tevje!" Pohjalainen / 22.9.2019

"För att Spelman på Taket ska vara sevärd, krävs en skådespelare med förmåga att gestalta Tevjes krackelerade pondus. Mats Holmqvist har det som krävs – karisma, humoristisk tajmning och sångkraft." Vasabladet /22.9.2019

"Onpa mahtava että teatterinjohtaja Åsa Salvesen onnistui houkuttelemaan nykyään päätöikseen parisataapäistä lehmäkarjaansa hoitelevan Mats Holmqvistin Tevjen rooliin. Ihan kuin mies olisi syntynyt tekemään tämän osan! Kerrassaan huumaavan hieno esitys, ulkoista habitusta myöten. Pientä huumoria silmäkulmassa ja tarpeen tullen lyödään nyrkkiä pöytään, mutta muuten ollaan lauhkea kuin lammas. Paras Tevje mitä minä olen lavalla konsanaan nähnyt. Bravo!" Paljon Melua teatterista-blogi / 21.9.2019

"Holmqvist tolkar Tevje med auktoritet och hans sångröst har en tilltalande värme. Det musikaliska tycks till och med besjäla hans händer då de sträcks mot den gud han dagligen vänder sig till."
Ny Tid / 30.10.2019

Petrus Kähkönen. Kuvaaja Henrik Schütt.

Petrus Kähkönen

Notre Damen Kellonsoittaja /
Quasimodo, Tampereen Teatteri

Petrus Kähkönen on näyttelijä ja laulaja. Hän on opiskellut Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalla. Petrus oli kiinnitettynä näyttelijänä Helsingin Kaupunginteatterissa vuodesta 2011 vuoteen 2019, jolloin hän alkoi työskennellä freelancerina. Hän on näytellyt lukuisissa HKT:n musikaaleissa, mm. Kinky Boots (Charlie Price) 2018, Kirka-musikaali (Remu) 2017, Shrek (Shrek) 2016, Vampyyrien tanssi (Alfred) 2016 ja Billy Elliot (Tony) 2015. Vuoden 2019 teatteritöihin lukeutuu ylistystä kerännyt Quasimodon rooli Tampereen Teatterin Notre Damen Kellonsoittaja -musikaalissa.

Teatteritöiden lisäksi Petrus on tehnyt mm. paljon dubbaustöitä, ja hänen äänensä on tuttu monista animaatioelokuvista.

Lainaus esityksen Notre Damen Kellonsoittaja arvostelusta:

“Tampereen Teatterin Notre Damen kellonsoittaja on täydellinen suoritus. – – Kaikkein suurimmat suitsutukset ansaitsee Petrus Kähkönen, joka muuntautuu yleisön edessä häkellyttävällä taidolla kyttyräselkäiseksi erakoksi. Järisyttävän upeissa lavasteissa vaivattomasti kieppuvaa näyttelijää ei voi kuin ihailla.” (Maaseudun Tulevaisuus, Laura Kuivalahti)

Näin Petrus roolistansa:

Notre Dame on ehdottomasti yksi haastavimmista produktioista, mitä olen koskaan tehnyt. Quasimodon luominen ja harjoittelu oli hauskaa, raskasta, voimaannuttavaa, haastavaa, liikuttavaa, joskus turhauttavaa, silmiä avaavaa ja pelottavaa. Lopputuloksena Quasimodosta tuli hyvin fyysinen, lämmin, välittävä ja herkkä yksilö, jonka näytteleminen on minulle erittäin tärkeää ja nautinnollista, joskin välillä hyvin kivuliasta Quasimodon epämuodostuneisuuden takia. Kylmän ja ilkeän maailman kohtaaminen näin sympaattisen ja hyvä sydämisen hahmon nahkoissa on ollut hyvin avartavaa, joskin myös välillä henkisesti raastavaa, koska tarinan teemat ovat valitettavan ajankohtaisia edelleen. Myös vokaalisesti Quasimodo antoi mahdollisuudet käyttää ääntä erittäin monipuolisesti dialogien heiveröisestä ja rikkinäisestä äänestä, aina vahvaan ja suureen lauluun. Loistava lavastajamme, Marjatta Kuivasto, loi mielettömän leikkikentän, joka mahdollisti myös kiipeilyn aina Tampereen teatterin katonrajaan asti. Tunnen todella antaneeni kaikkeni tähän produktioon.

Esityksiä tulee olemaan 141, ja tunnen olevani todella etuoikeutettu, kun saan kertoa näin hienoa tarinaa jatkuvasti täysin loppuunmyydylle katsomolle.

Suuri, suuri kiitos koko Tampereen teatterin henkilökunnalle! Koko työryhmä työskentelee ilta toisensa jälkeen suurella sydämellä ja kunnianhimolla. Tämä produktio ja Quasimodo tulee jäämään sydämeeni loppuelämäkseni. Kiitos!!"

Hannele Laaksonen. Kuva Ilkka Vanne.

Hannele Laaksonen

Miehen kylkiluu / Lukasson

Kouvolan teatteri & Vapaa teatteri

Hannele Laaksonen on tehnyt työuransa Kouvolan teatterissa. Hän aloitti siellä vuonna 1985 ja jäi eläkkeelle vuonna 2019. Hän on esiintynyt n. 90 näytelmässä. Viimeisin esitys oli Mikko Roihan ohjaama Miehen kylkiluu, joka oli usean teatterin yhteistyössä toteuttama.

Perusteluja:

”...mainiossa housuroolissa taituroiva Hannele Laaksonen.” (Helsingin Sanomat 28.9.2018)

”Loistava roolisuoritus (Lukasson). Esityksiä ympäri Suomen, Hannele jäi Kouvolasta eläkkeelle 26.1.2019 eli ehkä viimeinen teatterityö.” (Kollega)

Hannele Miehen kylkiluusta:

Oppia ikä kaikki. "Opiskelkaa, opiskelkaa, opiskelkaa", kehotin teatterikoulun tasovastaavana keväällä 1975 'valmistuttuani' näyttelijäksi. Nyt olen eläkkeellä ja opiskelen elämää ilman esittämisvelvoitetta. Olen työvuosieni aikana saanut tutkittavakseni ja tehtäväkseni muutamia hienoja rooleja, enkä muista yhtään roolia, joka ei olisi ollut tavalla tai toisella haasteellinen. Kun Mikko Roiha kertoi, että seuraava haasteeni olisi Lukasson Maria Jotunin 'Miehen kylkiluussa', olin samaan aikaan otettu ja epäileväinen. Berliinissä harjoittelimme lähes 40 °C:een kuumuudessa. Ensi-illan vastaanotto jännitti, vaikka meille oli kerrottu, että sikäläinen (pääosin suomalainen) yleisö on tavallisesti ollut rakastava. Hyvin meni, mutta menköön! Ensi-iltoja oli vielä muistaakseni seitsemän, joista ensimmäinen Kouvolassa. Esityksemme sai matkan varrella erittäin positiivista palautetta, myös henkilökohtaisia suitsutuksia tuli jokaiselle. Se oli tietysti kivaa, mutta jotenkin myös hämmentävää. Kun kauan elää, niin paljon kokee! Kotkassa istuimme Einsteinin nimikkoravintolassa, kun työtoverini alkoivat kilvan kehua näyttelemääni Lukassonia. Se oli jotain, mitä en pitkän urani aikana ollut vielä kokenut. Kuuntelin osaamatta sanoa mitään. Olisinpa nähnyt itseni silloin.

Kiitollisuus ei ehkä ole ollut näkyvimpiä ominaisuuksiani, mutta NYT: Kiitos Mikolle että välttämättä halusit tehdä kanssani työtä ja pidit minua Kymenlaakson seksikkäimpänä! Kiitos Kouvolan Teatterille, että sain tehdä tämän yhteistyöproduktion, vaikka puolet esitysjaksosta olinkin jo (pakko)eläkeläinen. Kiitos kaikille muillekin teatterille, jotka ottivat meidät vastaan kuin vanhat ystävät ja pitivät huolen, että saimme yleisöä. Kiitos Taina Sivoselle työläästä vaatteiden haalimisesta ja hoitamisesta ja Moe Mustafalle musiikista, joka hienosti tuki ja inspiroi meitä. Kiitos NÄYTTELIJÄYSTÄVÄT Maija, Ulla, Anne ja Paavo. "Me emme erkane konsana ei!" Teatteri on yhteistyötä. Siksi se on vaikeaa ja ANTOISAA!”

Ella Mettänen. Kuvaaja Harri Hinkka.

Ella Mettänen

Riistapolku / Hanni,
Helsingin Kaupunginteatteri

Ella Mettänen valmistui Tampereen yliopiston Nätyltä 2016 ja työskentelee freelancerina. Hän on vieraillut päärooleissa mm. Ryhmäteatterissa ja Teatteri Jurkassa. Riistapolun lisäksi tähänastisen ammattiuran tärkeisiin töihin kuuluvat mm. muuntautumiskyvyn tutkimisen äärirajoille vieneet kahden näyttelijän sovitukset Niskavuoren Hetasta ja Tšehovin Lokista, joista jälkimmäinen juhlii toukokuussa Teatteri Jurkassa jo sadatta esitystään kierrettyään ympäri Suomea vuodesta 2015.

Lainaus kritiikistä:
"Ella Mettänen varhaiskypsänä teininä ja omasta elämästään päättävänä tyttönä tekee huikean roolin. Hänen roolihahmossaan kiteytyy halu murtautua ulos ahdistavasta menneisyydestä ja sen normeista. Yhtä aikaa elämän kovaksi keittämä ja äidin rakkautta janoava lapsi tekee valinnan, jota hänen ei pitäisi joutua tekemään. Samalla Mettänen saa piilotetuksi rooliinsa ymmärryksen siitä, että kaikkea ei voi selittää kasvatuksellakaan." (Teatteri&tanssi+sirkus -lehti,  Minna Tawast)

Ella roolistansa:
"Riistapolussa hienointa on se, että sen maailma ja ihmiset eivät ole mustavalkoisia. Hyvyys ja pahuus ovat päällekkäin läsnä jokaisessa, myös 13-vuotiaassa Hannissa. Sehän ei ole mikään tavanomainen lapsirooli. Se on oikeastaan täysin poikkeuksellinen rooli ylipäätään.

Roolia ratkoessa koin lieviä kauhun tunteita siitä, kuinka onnistuisin 30-vuotiaana kuvaamaan lasta samaan aikaan pahana ja viattomana, äärimmäisen älykkäänä ja seksuaalisena, ja silti kokemattomana olentona saaden katsojan koko ajan muistamaan, että kyseessä on lapsi.

On saman tekevää miksi Hanni päätyy suhteeseen aikuisen kanssa ja tappamaan oman isänsä, sairauttaan vai sattumusten summana. Lapsi on aina syytön. Ylipäätään suomalainen teatteri voisi pitää paljon enemmän meteliä lasten oikeuksista."

Mikko Rantaniva. Kuvaaja Petra Tiihonen.

Mikko Rantaniva

Cabaret / Seremoniamestari,
Kuopion kaupunginteatteri

Mikko on Kuopiossa asuva näyttelijä, joka on valmistunut Nätyltä vuonna 2001. Hän on tehnyt teatteria vierailijana mm. Tampereen teatterissa, Tampereen Työväen teatterissa, Turun kaupunginteatterissa ja UIT:lla. Lisäksi hän on ohjannut ja tehnyt myös kesäteatteria ympäri Suomen. Kuopion kaupunginteatterissa Mikko on työskennellyt vuodesta 2015 lähtien.

Perusteluja:

”Monipuolinen, moni-ilmeinen, kaikkensa antava näyttelijä, joka tekee ylivoimaisen upean seremoniamestarin Kuopion Cabaret-musikaalissa.” (Kollega)

”Huikea, notkea MC Cabaret-musikaalissa” ”Lahjakas, monipuolinen, työtä pelkäämätön näyttelijä Kuopiosta.” (Kollega)

”Esitys on näyttelijä Mikko Rantanivan taidonnäyte.” (Viikko-Savo 18.9.2019)

Mikko Seremoniamestarin roolista:

”Seremoniamestarin rooli on urani monipuolisin ja samalla myös haastavin hahmo. Roolissa saan käyttää kaikki tuotteet ja taidot ”työkalupakistani”. Seremoniamestarina saan laulaa, tanssia, olla feminiininen, maskuliininen, koominen, traaginen, dominoiva, uhkaava, vaarallinen, pelottava, rakastettava, herkkä, ilmaista suuresti, ilmaista pienieleisesti, itkeä, nauraa, tehdä mimiikkaa. Eli hänestä löytyy kaikki ilmaisun puolet ja tämä kaikki tekee roolista mieluisan ja rakkaan. Lisäksi kaikki tämä valjastettiin nahkoihini tulkkia (Ester Solymar) apuna käyttäen, koska ohjaaja (Peter Forgacs) sekä koreografi (Gergely ”Geri” Csanad Kovats) tulivat Unkarista ja työskentelykieli oli pääasiassa unkari.”

Miiko Toiviainen. Kuvaaja Ilkka Saastamoinen.

Miiko Toiviainen

Kepeä elämäni (monologi)

Miiko Toiviainen valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2018. Toiviainen on työskennellyt esimerkiksi Helsingin Kaupunginteatterissa, Teatteri Vanhassa Jukossa, Samppalinnan Kesäteatterissa, ja tehnyt kuunnelmia ja dubbaustöitä. Hän on improvisaatioteatteri Stella Polariksen jäsen. Tänä keväänä Toiviaisen työkalenterin täyttää Kepeä elämäni -esitysvierailujen lisäksi työt Suomen Komediateatterissa, Teatteri Takomossa ja Turun Kaupunginteatterissa.

"Miiko Toiviaisen Kepeä elämäni on esitys, joka kaikkien pitäisi nähdä" (Turun Sanomat 12.7.2019)

Miiko esityksestänsä:
Olen ikionnellinen, että olen Kepeän kautta saanut tehdä epädramaattisen ja kasuaalin ulostulon, saanut kertoa transihmisyydestä omilla ehdoillani ja taiteen kautta. Aiemmin vieroksuin monologeja, sillä näyttämötodellisuuden jakaminen muiden näyttelijöiden kanssa on tärkein tukipilarini. Tässä kuitenkin nautin joka hetkestä, ja siitä on kiittäminen Riikka Oksasta ja Aino Pennasta, joiden viisaudella, lempeydellä ja tarkkanäköisyydellä ei ole rajoja. Toisaalta saan leikkiä ja temmeltää, toisaalta kokea puhtaampaa läsnäoloa yleisön kanssa kuin koskaan aikaisemmin. Ei ole tavatonta, että esityksen jälkeen, heti suljettuani verhon takanani, purskahdan kiitolliseen itkuun.

Lähetä terveisiä
suosikki-
näyttelijä-

ehdokkaallesi.

Näyttelijäliiton jäsenet muistattehan äänestää!
Äänestys tapahtuu täällä