Evästeasetuksesi on tallennettu.

Läheisyyskoreografi

Läheisyyskoreografi toimii tuotannon ja näyttelijöiden apuna kohtauksissa, jotka sisältävät mm. alastomuutta, simuloitua seksiä, muita arkoja aiheita tai läheisyyttä vaativaa toimintaa. Stunt-koordinaattorin tapaan läheisyyskoreografi auttaa ohjaajaa kohtausten dramaturgian luomisessa ja huolehtii näyttelijöiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.

Suomen elokuvasäätiö, Audiovisual Producers Finland APFI ja Suomen Näyttelijäliitto ovat julkaisseet ohjeet läheisyyskoreografin kanssa työskentelyyn. Ohjeistuksen tarkoituksena on selkeyttää läheisyyskoreografin toimenkuvaa, vastuualueita sekä toimintaan vaadittavaa pätevyyttä.

Ohjeessa käydään läpi koko tuotantoprosessi kuvausten valmistelusta jälkituotantoon ja markkinointiin. Ohjeistuksen on toimittanut läheisyyskoreografi Pia Rickman.

Läheisyyskoordinaattorin kanssa työskentely (PDF)
Att jobba med intimitetskoordinatorer (PDF)
Working with an intimacy coordinator (PDF)

Ohjeistus täydentää Suomen elokuvasäätiön julkaisemaa, näyttelijä Saara Kotkaniemen toimittamaa opasta Ohjeistus intiimikohtausten tekemiseen kameratyöskentelyssä, joka käsitteli samaa aihetta näyttelijöiden, ohjaajien ja tuottajien vastuiden ja velvollisuuksien näkökulmasta.