Ylen vastaus kuunnelmatuotantoa koskevaan vetoomukseen

24.4.2015

Arvoisa Näyttelijäliitto,

vetoomuksenne Ylen kuunnelmatuotannon puolesta on luettu ja huolenne kuultu, kiitos siitä. Tiedoksenne myös, että Ylen hallitus on käsitellyt Radiotalon suurtuotantosiipeen liityvää muutosta 1.4 ja merkinnyt Näyttelijäliiton kannanoton tiedoksi.

Yle rakentaa kuunnelmatuotannoilleen kokonaan uudet tilat Pasilan Studiotaloon. Uudet tilat on määrä ottaa käyttöön syksyllä 2016. Kuunnelmatuotanto on nyt ja jatkossakin julkisen palvelun ydintä. Sitä ei tee Suomessa kukaan muu kuin Yle.

Jatkamme kuunnelmien tekoa vahvasti myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä Yle tuottaa 160 ensilähetystuntia radiodraamaa vuodessa, emmekä aio ainakaan vähentää sen määrää. Uudet tilat radiodraaman tekemiseen ovat loistava mahdollisuus. Ylen täytyy pystyä uudistamaan ja kehittämään myös radioilmaisun tapoja, koska haluamme varmistaa, että kuunnelmatuotantomme säilyy korkeatasoisena ja kuunneltuna.

On totta, että tuotantotilojen muutoksen myötä kuunnelmien tekoon tulee tuotantotauko. Tauko puristetaan luonnollisesti niin lyhyeksi kuin mahdollista, ja se otetaan huomioon myös tuotantoja ja niiden aikatauluja suunniteltaessa.

Toivon että viestini hälventää huolianne. Ylen kuunnelmatuotanto ei ole vaarassa.

Terveisin
Janne Yli-Äyhö, tuotantojohtaja, Yle