Thalia-gaalassa palkittiin alan ansioituneet tekijät 11.3.2012

14.3.2012

Teatterialan valtakunnallinen Thalia-gaala järjestettiin 11.3.2012 kolmatta kertaa. Paikkana oli juuri remontoituna avautunut Svenska Teatern Helsingissä.

Gaalassa jaettiin 19 teatterialan palkintoa, mm. Vuoden Teatteri, Vuoden Näyttelijä, Lea-palkinto ja Thalia-palkinto vuoden esitykselle. Gaalan järjesti Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto yhdessä teatterialan järjestöjen kanssa.

Aiempien vuosien tapaan Thalia-gaalan suojelijana toimii presidentti Tarja Halonen.

Gaalan yhteydessä Suomen Näyttelijäliitto ja Teatteri- ja mediatyöntentekijät järjestivät ammattilaisille Teatteripäivät 11. – 12.3.

VUODEN NÄYTTELIJÄ

Palkinnon saaja: Lilli Sukula-Lindblom.

Perustelut:
Näyttelijän työn käsite on viime vuosikymmenten aikana laajentunut entisestään. Ns. soveltava näyttelijäntyö on monen näyttelijän arkipäivää. Suomen Näyttelijäliitto haluaa tänä vuonna nostaa esille juuri tätä osa-aluetta palkitsemalla vuoden näyttelijänä henkilön, joka on ollut uraauurtava tällä saralla.

Vuoden näyttelijä 2011 on Suomen sairaalaklovnien "äiti", näyttelijä FIA Lilli Sukula-Lindblom.

Palkinnon jakaa Suomen Näyttelijäliitto. Tavoitteena on edistää suomalaisten näyttelijöiden arvostusta ja tehdä heitä tunnetuksi. Palkinto myönnetään suomalaiselle ammattinäyttelijälle.

Kaikki Thalia-gaalassa palkitut: http://www.tinfo.fi/site/?lan=1&mode=tiedotteet&laji=1&tiedote_id=161

Thalia-gaalassa otetut kuvat: http://www.flickr.com/photos/thaliagaala

(Teatterin tiedotuskeskus)