Kevään elokuvafestivaalikausi käynnistynyt

23.3.2012

Pääkaupunkiseudun kevään elokuvafestivaaliputken aloitti 22.3. LOIKKA-tanssielokuvafestivaali. Myöhemmin maaliskuussa Artisokka Film Festival esittelee naisnäkökulmaa tuoden valkokankaille harvinaisuuksia, mutta myös maistiaisia kevään ensi-iltatarjonnasta.

Huhtikuussa Night Visions -festivaali vyöryttää elokuvateattereihin kattauksen kauhu-, fantasia-, sci-fi- ja kulttielokuvia. AAVE - Alternative Audiovisual Event on huhtikuussa kolmatta kertaa järjestettävä liikkuvan kuvan festivaali. Sen ohjelmistossa nähdään muun muassa live-cinemaa, kokeellisia lyhytelokuvia ja japanilaista elokuvaa.

Kevään elokuvafestivaalikauden päättää toukokuussa Helsinki African Film Festival, joka tarjoaa tuoreita näkökulmia ja monipuolisen katsauksen afrikkalaiseen nykyelokuvaan.

Festivaalien lisäksi kuukausittain elokuvanäytöksiä pääkaupunkiseudulla järjestävät elokuvaklubi Kino Kaiku sekä Doc Lounge ja Future Shorts -klubit. Elokuvailtoja tiloissaan järjestävät myös Ranskan instituutti ja Goethe-Institut.

Pääkaupunkiseudun kevään elokuvatapahtumien tiedot löytyvät kootusti osoitteesta http://www.cinemania.fi/tapahtumat.html. Lisäksi tapahtumat yksiin kansiin kokoava Cinemania-opas on jaossa pääkaupunkiseudun kirjastoissa ja baareissa sekä kevään elokuvatapahtumissa.

Cinemania-opasta julkaisee Pääkaupunkiseudun elokuvatapahtumat CINEMAJA ry. Keväällä 2011 perustetun yhdistyksen tehtävänä on edistää pääkaupunkiseudun elokuvatapahtumien yleisiä ja yhteisiä etuja, edistää jäsenten välistä yhteistoimintaa, parantaa elokuvatapahtumien yleisiä toimintaedellytyksiä pääkaupunkiseudulla sekä taata yleisölle jatkossakin mahdollisimman monipuolinen elokuvatarjonta. Yhdistyksen jäseniä ovat noin 20 elokuvafestivaalia ja vakituista elokuvaklubia.

LOIKKA-festivaali 22.-25.3.2012
Artisokka Film Festival 29.3.-1.4.2012
Night Visions Back to Basics 12.-15.4.2012
AAVE - Alternative Audiovisual Event 12.-15.4.2012
Helsinki African Film Festival 2.-6.5.2012
Doc Lounge Helsinki 26.4. & 12.5.
Future Shorts Helsinki 7.4. & 5.5.
Elokuvaklubi Kino Kaiku 23.3., 20.4. & 27.4.

Lisätiedot:
CINEMAJA ry:n puheenjohtaja Terhi Väänänen
info@cinemaja.fi

Pääkaupunkiseudun kevään tapahtumat kootusti Cinemania-sivustolla: