Soveltavan teatterin, tanssin ja sirkuksen suurtapahtuma 6.-7.5.2012

27.4.2012

SOVELTAVA TEATTERI, TANSSI JA SIRKUS  LISÄÄVÄT HYVINVOINTIA

Teatterialan järjestöt järjestävät yhteistyössä 6.-7.5. ensimmäisen soveltavaan teatteriin, tanssiin ja sirkukseen keskittyvän markkinatapahtuman Esitystaiteen keskuksessa ja Teatterimuseossa.

Mitä kaikkea soveltava teatteri, tanssi ja sirkus on? Tekijät esittelevät menetelmiään ja tilaajat kertovat kokemuksia osallistavien menetelmien voimaannuttavista ja hyvinvointia edistävistä vaikutuksista.

Tähtivieraana työyhteisövalmentaja, taiteen tutkija, luennoitsija ja Lontoon Yliopiston Goldsmithin taiteen maisterikoulutusohjelman johtaja Chrissie Tiller.

Markkinapäivien monipuolinen ohjelma www.nayttelijaliitto.fi/seminaari

KANSAINVÄLISESTI MERKITTÄVÄ TAIDETUTKIJA CHRISSIE TILLER VIERAILEE SUOMESSA

Maailmalla laajalti mainetta niittänyt työyhteisövalmentaja, taiteen tutkija, luennoitsija ja Lontoon Yliopiston Goldsmithin taiteen maisterikoulutusohjelman johtaja Chrissie Tiller vierailee Suomessa Soveltavan teatterin, tanssin ja sirkuksen seminaaritapahtumassa Suvilahdessa ja Teatterimuseolla  6.-7.5.2012. Hän puhuu kaksipäiväisen tapahtuman aikana teatterillisten menetelmien soveltamisesta eri ympäristöissä

Tiller on tehnyt uraauurtavaa työtä kehittäessään erilaisia taiteen merkitystä ja roolia yhteiskunnallisessa kehityksessä ja muutoksissa käsitteleviä projekteja ja hankkeita. Hän on konsultoinut monia taiteen ja kulttuurin organisaatioita sekä Iso-Britanniassa että muissa EU-maissa. Yli 20 vuoden työkokemus alalla on sisältänyt mm. liikkuvuutta ja esittävien taiteiden koulutusta kehittäneen sekä taiteilijoiden työllistymismahdollisuuksia edistäneen Transmission –hankkeen (1999-2006), ja kansainvälisen luovien alojen muutosjohtajuuteen keskittyneen Seeding a Network –hankkeen (1991-99).

Chrissie Tiller työskentelee laaja-alaisesti ylittäen tieteen ja kulttuurin koulukuntarajat. Suuri osa työstä on keskittynyt myös ylittämään kansalliset rajat ja edesauttamaan kansainvälisen kulttuuriyhteistyön kehitystä. Hän on tutkinut Cambridgen yliopiston stipendiaattiohjelman tutkijana taiteen vaikutusta taloudellisissa, sosiaalisissa ja poliittisissa muutoksissa Keski- ja Itä-Euroopassa. Hän on soveltanut tietojaan kouluttamalla työyhteisöjä ja –yrityksiä taiteen menetelmin ja pyrkinyt samalla kehittämään soveltavan taiteen käyttöä monin eri tavoin. Hän onkin soveltavan taiteen merkittävimpiä kouluttajia. Hän on työskennellyt mm. lähes kaikissa EU-maissa, Japanissa ja Ugandassa.

Tiller on kirjoittanut myös paljon soveltavaa taidetta koskevaa kirjallisuutta sekä kouluttajille että muuten asiasta kiinnostuneille. Tillerin teoksia on käännetty useille eri kielille.

Suomen Näyttelijäliitto ry:n, Suomen Teatterit ry:n, Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry:n ja Teatterikeskus ry:n järjestämässä soveltavan teatterin, tanssin ja sirkuksen seminaarissa esitellään laajasti soveltavan esitystaiteen mahdollisuuksia sekä yrityksille että muille yhteisöille. Seminaari tarjoaa tietoa mm. osallistavien menetelmien voimaannuttavista ja hyvinvointia edistävistä vaikutuksista. Kaksipäiväinen seminaari on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille.