Vuoden teatterinäyttelijä: Markku Haussila

26.4.2021

Näyttelijä Markku Haussila. Kuva Ilkka Saastamoinen.
Huojuva talo (Hkt). Leena Rapola, Markku Haussila ja Vuokko Hovatta. Kuva Robert Seger.
Huojuva talo (Hkt). Markus Järvenpää ja Markku Haussila. Kuva Robert Seger.
Huojuva talo (Hkt). Martti Manninen ja Markku Haussila. Kuva Robert Seger.

Esittävä taide elää poikkeusajoista ja koronavuosista huolimatta – 12 teatteri-, tanssi- tai sirkusjärjestöä jakoi 26.4.2021 yhteensä 20 erilaisia tunnustusta.

Näyttelijäliitto myönsi Vuoden teatterinäyttelijä -palkinnon näyttelijä Markku Haussilalle hänen roolityöstään:

Helsingin Kaupunginteatteri,
Humiseva harju
(Emily Brontê),
Hindley Earnshaw,
ohjaus Lauri Maijala

Vahvan tanssitaustan omaava Haussila on valmistunut tanssijaksi Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksesta ja työskennellyt monipuolisesti teatteri- ja esitystaiteen parissa vuodesta 2004 alkaen.

Haussila on vieraillut näyttelijänä mm. Helsingin Kaupunginteatterissa, Svenska Teaternissa ja Suomen Kansallisteatterissa.Vuosina 2012-14 hän toimi kiinnitettynä näyttelijänä Lahden kaupunginteatterissa. Syksyllä 2020 Teatteri Jurkassa ensi-iltansa  saanut ”Scream the love story” on Haussilan ensimmäinen käsikirjoitustyö.

Hindleyn rooli on vaikein, haastavin ja samalla rakkain työni, kertoo Haussila.

Äänestäjien perusteluja:

• Upea näyttelijä ja taiteilija, jolla kaunis sielu, karisma, empatia ja rakkaus työtään ja kanssatekijöitään kohtaan.

• Säkenöivä, pelottavan täydellinen, monilahjakas, energinen, sielukas.

• Hänen esiintymisensä Humisevan harjun Hindleynä oli raju sekoitus uhkaavuutta, vastenmielisyyttä ja samalla kaltoin kohdellun traagisen henkilön herättämää surua.

• Markku on valloittava, karismaattinen ja persoonallinen näyttelijä. Hänen repertuaari on laaja ja hän taitaa sekä draaman että komedian uskomattoman suvereenisti.

• Markku on karismaattinen ja monitaitoinen näyttelijä. Hänen laulunsa Humisevassa harjussa resonoi luissa ja ytimissä asti.

• Markku Haussila on kiehtova ja karismaattinen näyttelijä. Hänen fyysisyytensä ja näyttämöllinen älynsä puhuttelee. Hän jää aina mieleen, oli teos tai rooli mikä tahansa.

Ja näin lehdistössä:

• Markku Haussila kuljettaa hyvin Hindleyn hahmon riipaisevasta lapsekkuudesta itsensä puhki juoneeksi alkoholistiksi.
    Sanna Kangasniemi, Helsingin Sanomat

• Markku Haussila ruumiillistaa Cathyn vanhemman veljen, heikkoluonteisen Hindleyn. Matka lapsenomaisesta esikoisesta Lontoon nuoreen kukkopoikaan ja nopeaan putoamiseen, rapajuopon ryömintään, on kuin avoin kirja näyttämöllä, ja Haussila kuin avohaava.
    Hannu Björbacka, Keskipohjanmaa

Vuoden teatterinäyttelijä -palkintoa on jaettu vuodesta 2010 lähtien. Ehdokasasettelun tekee aina liiton hallitus jäsenten ehdotusten pohjalta. Palkinto jaetaan vuosittain ja valitaan jäsenäänestyksellä. Rahallinen tunnustuspalkinto on 500 euroa.

Aikaisemmat palkitut:

2020 Miiko Toiviainen
2019 Helmi-Leena Nummela
2018 Antti Laukkarinen
2017 Seela Sella ja Niina Hosiasluoma
2016 Ria Kataja
2015 Marc Gassot
2013 Heikki Törmi
2012 Lilli Sukula-Lindblom
2011 Tuire Salonius ja Mika Piispa
2010 Ritva Sorvali ja Ola Tuominen

Årets teaterskådespelare

Markku Haussila

Skådespelarförbundets medlemmar valde mottagaren av priset Årets teaterskådespelare genom en medlemsomröstning. Skådespelarförbundets styrelse gjorde kandidatuppställningen.

Markku Haussila erhöll priset för sitt rollarbete:
Helsingfors Stadsteater, Humiseva harju (Svindlande höjder), Hindley Earnshaw, regi Lauri Maijala

Rollen som Hindley är mitt svåraste, mest utmanande och samtidigt käraste arbete, säger Haussila.

Haussila, med en stark bakgrund som dansare, utbildades vid Finlands Nationaloperas  balettläroanstalt och har mångsidigt arbetat med teater- och annan scenkonst sedan år 2004.

Haussila har bl.a.gästspelat som skådespelare vid Helsingfors Stadsteater, Svenska Teatern och Nationalteatern. Åren 2012-14 var han anställd vid Lahden kaupunginteattteri.

Väljarnas motiveringar:

• Imponerande skådespelare, med en vacker själ, karisma, empati och kärlek till sitt arbete och sina medarbetare.

• Strålande, skrämmande fullkomlig, mångbegåvad, energisk, själfull.

• Hans insats som Hindley i Humiseva Harju var en häftig blandning av hotfullhet, obehaglighet och samtidigt av sorg hos en illa behandlad tragisk person.

• Markku är en intagande, karismatisk och personlig skådespelare. Hans repertoar är omfattande och han behärskar såväl drama som komedi otroligt suveränt.

• Markku är en karismatisk och mångkunnig skådespelare. Hans sång i Humiseva harju ger resonans i både märg och ben.

• Markku Haussila är en fascinerande och karismatisk skådespelare. Hans fysiskhet och sceniska intellekt är tilltalande. Han stannar alltid i minnet, oberoende av verk eller roll.

Årets teaterskådespelare-priset har utdelats sedan år 2010. Priset delas årligen ut och utses genom medlemsomröstning. Den finansiella belöningen är 500 euro.