Evästeasetuksesi on tallennettu.

Ylen palkat ja sopimukset freelancer-näyttelijöille

Yle katkaisi näyttelijöiden työehtosopimusneuvottelut 18.5.2022. Liiton ohjeistus uusiin sopimuksiin löytyy sivun lopusta salasanan takaa. Tämä koskee sekä televisio- että radiotuotantoja!

1. Yle katkaisi neuvottelut, koska eivät saaneet tekijänoikeuksia HUOMATTAVASTI halvemmalla kuin nykyään.

Samaan alehintaan olisi pitänyt myydä myös olemassa oleviin sekä tulevaisuudessa kehiteltäviin sosiaalisen median kanaviin tehtävien sisältöjen oikeuksia – oikeuksia, joiden sisältöä Yle ei osannut vielä määritellä.

2. Näyttelijäliitto pyrki aktiivisesti neuvottelutulokseen. Teimme useita eri ehdotuksia, erilaisista sopimusmalleista, jotka Yle kategorisesti torjui.

Käsityksemme mukaan molempien neuvotteluosapuolien tavoite oli sama: siirtyä televisiotuotannoissa päiväpalkkaan sekä sopia nykyistä laajemmista oikeuksista. Ylen tarjous päiväpalkaksi oli samaa tasoa, kuin vuonna 2015 esillä ollut päiväpalkka. Oikeudet olisi puolestaan pudonneet useilla kymmenillä prosenteilla. Neuvotteluryhmän vaikutelma on, että Yle ajoi neuvottelut pattitilanteeseen voidakseen romuttaa näyttelijöiden tekijänoikeudet.

3. Yli kaksi vuotta kestäneen neuvotteluprosessin aikana radion työehdoista ei käyty neuvotteluja.

Mainitsimme moneen kertaan, että myös radiota koskevista ehdoista pitää neuvotella, mutta Yle ohitti asian joka kerta. 18.5. Yle ilmoitti etteivät he ole valmistelleet radio-tessiä lainkaan, joten myös kuunnelmapuolella on sopimukseton tila.

4. Tarkista tarjottu sopimus liitossa.

Ennen uuden sopimuksen tekoa ole yhteydessä liiton toimistoon tai puheenjohtajistoon:

Juristi Tiia-Lotta Lehterä, 044 207 3171, tiia-lotta.lehtera@nayttelijaliitto.fi
Puheenjohtaja Antti Timonen, 040 5156 336, antti.timonen@nayttelijaliitto.fi
1. varapuheenjohtaja Karoliina Vanne, 050 587 4079, karoliina.vanne@gmail.com

5. Aiemmin allekirjoitetut sopimukset on tehty vanhan työehtosopimuksen voimassa ollessa, ja näin ollen ne ovat päteviä.

Jäsenille lisätietoa kirjautumalla. Kirjaudu sivustolle.