Evästeasetuksesi on tallennettu.

Ylen palkat ja sopimukset freelancer-näyttelijöille

Näyttelijäliitolla ja Ylellä on työehtosopimus, joka määrittää työehdot (ml. minimipalkat ja tekijänoikeuksien luovutukset) silloin, kun on kyseessä Ylen oma tuotanto ja Yle toimii itse näyttelijän työnantajana. Nykyinen työehtosopimus on voimassa 28.2.2022 saakka. Työehtosopimus koskee vain Näyttelijäliiton jäseniä.

Yle tekee näyttelijän kanssa työsopimuksen (=välikirja), jossa sovitaan tehtävä työ ja arvioitu palkan määrä. Arvio tehdään roolin mukaisten rivien ja arvioitujen työtuntien perusteella, mutta Yle maksaa toteutuneiden määrien mukaan. Rakenne koskee sekä kuunnelmia että fiktiivisiä tv-ohjelmia.

Ylen maksama palkka sisältää 30 vuorokauden lähetysoikeuden Ylen omilla tv-kanavilla ja Areenassa.

Jos Yle tarjoaa muunlaista sopimusta (esim. päiväpalkka) tai haluaa ostaa kerralla laajempia oikeuksia, ole yhteydessä liittoon.

Onko sinulla kysymyksiä luentaan, lausuntaan tai nukketeatteriin liittyen?

Ota meihin yhteyttä!

Jäsenille lisätietoa kirjautumalla. Kirjaudu sivustolle.