Näyttelijäliiton kannanotto koskien Louhimies-uutisointia

19.3.2018

Kuva Sanna Peurakoski.

Näyttelijöiden epäasiallisen kohtelun loputtava

Yle julkaisi 19.3.2018 uutisen, jossa useat naisnäyttelijät kertoivat Louhimiehen vallankäytöstä elokuvaohjaajana.

Näyttelijäliitto pitää arvokkaana, että näyttelijöiden kohtelu elokuvatuotannoissa on nyt noussut esille ja keskusteluun.

Näyttelijäliitto tuomitsee näyttelijöihin kohdistuneet väärinkäytökset ja edellyttää, että jatkossa näyttelijöiden kohtelu ja työolot ovat kunnioittavat, asianmukaiset ja kaikkiin väärinkäytöksiin puututaan välittömästi.

Metodi tai taiteellinen kunnianhimo eivät oikeuta vallan väärinkäyttöön tai näyttelijöiden epäasialliseen kohteluun.

Näyttelijöiden työoloja täytyy saada parannetuksi. Tämä edellyttää useita erilaisia toimenpiteitä ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Kaikkien alan toimijoiden tulee kantaa vastuunsa.

Yksi keskeinen ongelma on, että näyttelijöillä ei ole elokuva- ja tv-työtä koskevaa työehtosopimusta. Tuotantoyhtiöt eivät ole suostuneet neuvottelemaan työehtosopimuksesta, koska se on tuottajien etu, että jokainen näyttelijä joutuu neuvottelemaan sopimuksensa ja kaikki työehtonsa yksin.

Kulttuuriministerin, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Suomen Elokuvasäätiön tulee kantaa vastuunsa elokuva-alan sopimus- ja toimintakulttuurin kehittämisessä. Suuri osa elokuvan rahoituksesta on julkista rahaa. Pienten elokuva-alan liittojen keinot ja toimintamahdollisuudet eivät yksin riitä alan toimintatapojen muuttamiseen.

Näyttelijät työskentelevät elokuvissa pääasiassa työsuhteisesti, joten he kuuluvat työsuojeluviranomaisten valvontaan. Aluehallintovirasto on jättänyt näyttelijät kokonaan elokuva-alan valvonnan ulkopuolelle. Valvonta, ohjeistus ja seuranta tulee jatkossa kohdistaa myös määräaikaisissa työsuhteissa olevien näyttelijöiden suojeluun.

Pelon ilmapiiri täytyy murtaa. Näyttelijäliitto toivoo, että näyttelijät uskaltavat puuttua kokemaansa tai näkemäänsä kaltoin kohteluun. Liitosta saa tarvittaessa apua. Asiat käsitellään aina luottamuksellisesti.

Helsingissä 19.3.2018

SUOMEN NÄYTTELIJÄLIITTO – FINLANDS SKÅDESPELARFÖRBUND RY.