Näyttelijäliitto pyytää suomalaisia meppejä hyväksymään DSM-direktiivin

21.3.2019

DSM-direktiivin lopullinen hyväksyminen Euroopan parlamentissa on ensi keskiviikkona. Direktiivi toisi merkittäviä parannuksia suomalaisten av-tekijöiden surkeaan neuvotteluasemaan tekijänoikeuksistaan. Parlamentin jäsenille on lähetetty henkilökohtainen pyyntö.

Suomen Näyttelijäliitto pyytää kaikkia suomalaisia Euroopan parlamentin jäseniä, ryhmästä riippumatta hyväksymään ensi viikolla DSM-direktiivistä trilogissa saavutetun ja parlamentin lakivaliokunnassa 26.2.2019 hyväksytyn kompromissiehdotuksen lopulliseksi direktiivin tekstiksi.

Direktiivin III luvun säännökset ovat ensimmäinen ja tärkeä askel tekijöiden ja esiintyvien taiteilijoiden av-tuotantoja koskevien tekijänoikeussopimusten avoimuuden ja kohtuullisuuden lisäämiseen.

Teksti, jonka neuvosto on jo hyväksynyt, lähtee siitä, että tekijöiden ja esiintyvien taiteilijoiden ja esittäjien palkitsemisen on oltava oikeassa suhteessa heidän työnsä hyödyntämisestä syntyvien tulojen määrään ja, että kertakorvausten maksaminen on pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Suomen Näyttelijäliitto kannattaa tätä erittäin voimakkaasti.

Tällä hetkellä suomalaiset näyttelijät joutuvat luopumaan tekijänoikeuksistaan elokuviin ja tv-sarjoihin kertakorvauksella ilman, että tuottajalle luovutettavia tekijänoikeuksia ja niistä maksettavia korvauksia yksilöidään. Näyttelijät eivät saa tietoa teosten käytöstä eikä niiden tuotoista, joten saadun könttäkorvauksen kohtuullisuuden arvioiminen on mahdotonta.

Muissa Pohjoismaissa näyttelijät pystyvät paremmin neuvottelemaan tekijänoikeuksista korvauksia käytön mukaisesti. Vaikka otetaan oman markkinamme kokokin huomioon, suomalaisilta näyttelijöiltä on jäänyt saamatta miljoonia euroja esim. pohjoismaisiin ja muihin länsimaisiin kollegoihin verrattuna.

Suomessa vastaava ongelma koskee kaikkia av-tekijöitä, myös käsikirjoittajia ja ohjaajia. Tarvitsemme lainsäätäjän apua.

Näyttelijäliitto pyytää kaikkia suomalaisia meppejä äänestämään direktiivin hyväksymisen puolesta ja parantamaan näyttelijöiden, ohjaajien ja käsikirjoittajien mahdollisuutta elättää itsensä omalla työllään.

Suomen Näyttelijäliitto edustaa laajasti suomalaisia elokuvissa ja tv-ohjelmissa esiintyviä ammattinäyttelijöitä. Liiton jäseninä on yli 1900 ammattinäyttelijää.