Vuoden teatterinäyttelijä -palkinto Miiko Toiviaiselle

9.3.2020

Näyttelijä Miiko Toiviainen. Kuva Ilkka Saastamoinen.

Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 9.3.2020 Tampereen Komediateatterissa.

Näyttelijäliiton jäsenet valitsivat Vuoden teatterinäyttelijä -palkinnon saajan jäsenäänestyksellä. Ehdokasasettelun teki Näyttelijäliiton hallituksen valitsema palkintoraati. Palkinto jaettiin nyt kymmenennen kerran.

Vuoden teatterinäyttelijä 2019:
Miiko Toiviainen
Monologi Kepeä elämäni
Ohjaaja: Riikka Oksanen
Dramaturgi: Aino Pennanen
Sävellys ja äänisuunnittelu: Eeva Kontu

Äänestäjien perusteluja:

Miiko on äärettömän monipuolinen näyttelijä, joka heittäytyy koko illan improvisoidusta näytelmästä aina tiukkaan kirjoitettuun draamaan samaan aikaan kevyesti ja syvästi. Loistava, aivan loistava näyttelijä!

Miiko kuljetti katsojat loistavasti syvälle tarinaansa. En ole todistanut pitkään aikaan, miten yksi näyttelijä pitää katsojat ja koko tarinan hyppysissään niin taidokkaasti kuten hän Kepeä elämäni monologissa.

Kepeä elämäni koskettaa erittäin tärkeää aihetta, josta ei tämänkaltaista teosta ole Suomessa nähty. Toiviainen on taitava, rohkea, lämmin ja ehdottomasti ansaitsee vuoden teatterinäyttelijätittelin.

Miiko on valovoimainen, karismaattinen, yllätyksellinen sekä piristävää energiaa näyttämöltä säteilevä näyttelijä. Hänen kykynsä yhdistää vahva tekninen ja moniulotteinen osaamisensa henkilökohtaisesti lähelle päästävään, auki olevaan ja hengittävään läsnäoloonsa teki Kepeä elämäni -monologista näyttelijäntyöllisten ansioidensa lisäksi myös yhteiskunnallisesti merkittävän ja tarpeellisen teoksen.

Näin Miiko esityksestä:
Olen ikionnellinen, että olen Kepeän kautta saanut tehdä epädramaattisen ja kasuaalin ulostulon, saanut kertoa transihmisyydestä omilla ehdoillani ja taiteen kautta. Aiemmin vieroksuin monologeja, sillä näyttämötodellisuuden jakaminen muiden näyttelijöiden kanssa on tärkein tukipilarini. Tässä kuitenkin nautin joka hetkestä, ja siitä on kiittäminen Riikka Oksasta ja Aino Pennasta, joiden viisaudella, lempeydellä ja tarkkanäköisyydellä ei ole rajoja. Toisaalta saan leikkiä ja temmeltää, toisaalta kokea puhtaampaa läsnäoloa yleisön kanssa kuin koskaan aikaisemmin. Ei ole tavatonta, että esityksen jälkeen, heti suljettuani verhon takanani, purskahdan kiitolliseen itkuun.

---

Miiko Toiviainen valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2018. Toiviainen on työskennellyt mm. Helsingin Kaupunginteatterissa, Teatteri Vanhassa Jukossa, Samppalinnan Kesäteatterissa, ja tehnyt kuunnelmia ja dubbaustöitä. Hän on improvisaatioteatteri Stella Polariksen jäsen. Tänä keväänä Toiviaisen työkalenterin täyttää Kepeä elämäni -esitysvierailujen lisäksi työt Suomen Komediateatterissa, Teatteri Takomossa ja Turun Kaupunginteatterissa.

Priset Årets teaterskådespelare till Miiko Toiviainen

Skådespelarförbundet delade ut priset vid teaterbranschens gemensamma Thalia-fest 9.3.2020 i Komediateatteri i Tammerfors. Skådespelarförbundets medlemmar utsåg Årets teaterskådespelare genom en medlemsomröstning. En prisjury, som utsetts av Skådespelarförbundets styrelse, gjorde kandidatuppställningen. Priset utdelades nu för tionde gången.

Årets teaterskådespelare 2019:
Miiko Toiviainen
Monologen Kepeä elämäni (Mitt sorglösa liv)
Regissör: Riikka Oksanen
Dramaturg: Aino Pennanen
Tonsättning och ljudplanering: Eeva Kontu

Väljarnas motiveringar:

Miiko är en oerhört mångsidig skådespelare, som samtidigt lätt och djupt kastar sig in i allt från improviserade helaftonsföreställningar till krävande dramatik. Lysande, en alldeles lysande skådespelare!

Miiko förde på ett  lysande sätt åskådarna djupt in i sin historia. Jag har inte på länge bevittnat hur en enda skådespelare håller åskådarna och hela berättelsen i sin hand så skickligt som han i monologen Kepeä elämäni.

Kepeä elämäni berör ett synnerligen viktigt ämne, som man inte sett något liknande verk om i Finland. Toiviainen är skicklig, modig, varm och förtjänar absolut titeln Årets teaterskådespelare.

Miiko är en lyskraftig, karismatisk, överraskande skådespelare, som utstrålar uppiggande energi på scenen. Hans förmåga att förena sitt starka tekniska och mångsidiga kunnande med sin personliga och öppna närvaro gjorde monologen Kepeä elämäni, utöver sina skådespelarmässiga förtjänster, även till ett samhällsmässigt betydande och angeläget verk.

Miiko om föreställningen: Jag är överlycklig över att jag via Kepeä har fått komma ut odramatiskt och kasuellt, fått berätta om transmänsklighet på mina egna villkor och via konsten. Tidigare var jag främmande för monologer eftersom den viktigaste stöttepelaren för mig är att dela verkligheten på scenen med de övriga skådespelarna. Här njuter jag dock av varje stund, och det får jag tacka Riikka Oksanen och Aino Pennanen för, deras vishet, välvillighet och skarpsynthet har inga gränser. Å ena sidan får jag leka och rumstera om, å andra sidan uppleva en renare närvaro med publiken än någonsin tidigare. Det är inte ovanligt att jag efter föreställningen, genast då jag dragit för ridån, brister ut i en tacksam gråt.

- - -

Miiko Toiviainen gick ut Teaterhögskolan 2018. Toivainen har jobbat bl.a. vid Helsingfors Stadsteater, Teatteri Vanha Juko, Samppalinnan Kesäteatteri och gjort hörspel och dubbningsarbeten. Han är medlem av improvisationsteatern Stella Polaris.  Nu under våren fylls Toiviainens kalender, förutom av Kepeä elämäni-gästspel dessutom av arbeten vid Suomen Komediateatteri, Teatteri Takomo och Turun Kaupunginteatteri.