Evästeasetuksesi on tallennettu.

Av-neuvottelujen tilannetiedote

Julkaistu:

Näyttelijäliitto ja Palta ovat tavanneet ensimmäisen kerran toukokuun lopulla. Tapaamisessa esittelimme liiton TES-tavoitteita otsikkotasolla ja perustelimme työehtosopimuksen tarvetta näyttelijöiden osalta. Seuraavaksi Palta selvittää omasta hallinnostaan sekä asianmukaiselta taustaryhmältä (tuotantoyhtiöt) heidän puolen neuvotteluhalukkuutta.

Asiassa ei pitäisi olla epäselvyyttä, koska meille on aiemmin todettu useimpien tuotantoyhtiöiden haluavan alalle meitäkin koskevan TESsin. Prosessi on kuitenkin melko hidas, varsinaista vastausta ja päätöstä neuvottelujen aloittamisesta voinemme odottaa aikaisintaan alkusyksystä. Palta on lisäksi jo aikaisemmin linjannut, että he eivät neuvottele tekijänoikeuksista.

Apfin kanssa olemme saaneet palautettua keskusteluyhteyden kevään kriisin jälkeen. Apfi on aikaisemmin ilmaissut valmiutensa neuvotella suositustasoisista pelisäännöistä tekijänoikeuksia koskien. Kesäkuussa tapaamme vielä raportointivelvollisuuden osalta.

Kopioston peruutusilmoitusten kanssa tilanne on edelleen sama kuin mihin kevään kriisin jälkeen päädyttiin: toistaiseksi voi allekirjoittaa myös kohtia 1-3 ja 11 koskevan peruutusilmoituksen. Tämä linjaus on voimassa 1.10.2023 saakka.

Haluamme nähdä asioiden etenevän kohti neuvottelua, jos ja kun asiat etenevät, ohjeistusta on helppo muuttaa ja siirtää päivämäärää eteenpäin. Uutta kriisiä ei halua kukaan. Tietenkään siihen mennessä ei ole mahdollisuutta saada kokonaisuutta neuvoteltua, mutta haluamme varmistaa, että neuvottelut jatkuvat.

Näyttelijäliitto on asettanut tavoitteeksi sekä AV-alan TESsin että kollektiivisen sopimisen oikeuksista ja näitä kohti tehdään työtä koko ajan. Isojen kokonaisuuksien aikaansaaminen on hidasta, koettakaa kestää! Seuratkaa tiedotusta ja oikein hyvää kesää kaikille!