Evästeasetuksesi on tallennettu.

Vuoden 2023 teatterinäyttelijä on Ria Kataja

Julkaistu:

Näyttelijäliitto on valinnut vuoden teatterinäyttelijäksi Ria Katajan. Hänet palkittiin Magren roolista Q-teatterin näytelmässä The Pimpsons.

”The Pimpsonsista ja Magresta tuli itselleni tosi tärkeä. Tämä kunniamaininta on poikkeuksellinen, koska näyttelijät ovat valinneet ehdokkaat ja saavat äänestää omaa suosikkiaan. Olo on puhtaasi kiitollinen”, sanoo Kataja.

Lauri Maijalan ohjaamassa The Pimpsoneissa nähdään Lotta Kaihua, Eero Ritala, Ria Kataja ja Satu Tuuli Karhu. Kuva: Pate Pesonius

The Pimpsons pohjautuu 90-luvulta saakka pyörineeseen The Simpsons -animaatiosarjaan. Se on tragikomedia, jossa käsitellään vakavia aiheita, kuten itsemurhaa, alkoholismia, syöpää ja puhumattomuuden kulttuuria.

”Q-teatterin taidetta tihkuva työilmapiiri ja Lauri Maijalan luoman sisällön nerous tarjosi nyansseja täynnä olevan leikkikentän, jossa jokainen pääsi valjastamaan luovuutensa minttiin”, kiittää Kataja työtovereitaan.

Näyttelijäliiton jäsenet kuvailevat Katajan roolityötä Magrena näin:

• Mestarillinen rytmityksen, emootion, komedian ja tragedian täydellisen yhdistymisen taidonnäyte näyttelijäntaiteen muodossa. Katsojille iloksi, opiksi kollegoille.
  • Kataja käyttää ääntä ja kehoa voimakkaasti muokaten, mutta silti inhimillisyyden ja koskettavuuden säilyttäen.
  • Kataja teki Magre Pimpsonista tinkimättömällä ammattitaidolla teknisesti ylivertaisen, rohkean ja ristiriitaisen hahmon, joka itkettää ja naurattaa, jopa samaan aikaan.

-Tuntuu todella hienolta, että niin moni kollega kävi katsomassa esityksen, sanoo Ria Kataja. Kuva: Laura Malmivaara.

Näyttelijäliitto palkitsee vuosittain erinomaisen roolityön teatterissa tehneen näyttelijän vuoden teatterinäyttelijäksi. Palkinto on kollegapalkinto, jonka saaja on valittu näyttelijöiden äänestyksessä. Ria Kataja on valittu vuoden teatterinäyttelijäksi myös aikaisemmin, vuonna 2016 Kansallisteatterin Keuhkot -näytelmästä.

Kataja on työskennellyt yli kaksikymmentä vuotta freelance-näyttelijänä. Hän on tehnyt vierailuja myös KOM-teatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Suomen Kansallisteatterissa, Espoon Kaupunginteatterissa ja Teatteri Takomossa. Kataja (s.1975) on valmistunut Teatterikorkeakoulusta teatteritaiteen maisteriksi vuonna 2000.

"Itselleni näyttelemisen syvin ydin on jakamisessa. Se on hyvin vanha, ihmislajille ominainen traditio. Että keräännytään johonkin paikkaan kokemaan jotain yhdessä. Että saan olla minä ja katsoa kohti toista. Ja kenties rakastaa hiukan enemmän", sanoo Kataja.

Vuoden teatterinäyttelijän palkintoa on jaettu vuodesta 2010. Aiemmin palkitut näyttelijät näet täältä.