Eläkeläisillä on nyt oma yhdistys

Elokuussa Tampereella sai alkunsa Näyttelijäliiton eläkeläiset/Skådespelarförbundets pensionärer ry. Perustavassa kokouksessa Ravintola Telakan yläkerrassa oli läsnä aktiivinen ryhmä, joka kävi yhdistyksen säännöt ja suunnitelmat läpi. Porukasta järjestyi hyvin orgaanisesti uuden yhdistyksen ensimmäinen hallitus.

Kun joensuulainen näyttelijä Olli-Kalle Heimo jäi eläkkeelle, hän tuli heti valituksi eläkeläisten edustajaksi liiton valtuustoon. Ookoo nosti ääneen kysymyksen, kenen asioita hän siellä hoitaa? Miten hän tietää mitä eläkeläiset eri puolilla Suomea toivovat ja ajattelevat? Liiton sääntömuutokset olivat tuolloin juuri valmistuneet. Muutosprosessin yhteydessä oltiin puhuttu, että eläkeläisten asioita täytyisi myös selkiyttää. Sitäkin miten eläkeläiset kollektiivisemmin pystyisivät valitsemaan edustajansa valtuustoon.

Niinpä Näyttelijäliitto perusti eläkeläistyöryhmän viemään pohdintaa eteenpäin. Ryhmässä koettiin tärkeänä se, että eläköityvällä näyttelijällä olisi tarvittaessa vertaistukea saatavilla, ettei töiden loputtua ”putoa tyhjyyteen”. Pienemmissä kaupungeissa ei välttämättä ole monia kollegoja, joiden kanssa jakaa uutta elämäntilannetta. Iso toive oli myös se, että vuosittain voisi olla joku tapahtuma tai yhteinen retki, jonne eläkeläiset eri puolilta maata voisivat kokoontua. Tai vaikkapa vain kahvihetki, mielenkiintoinen luento, teatterireissu ym.

Näitä ajatuksia työryhmä koeponnisti toukokuussa 110v-juhlien yhteydessä pidetyssä eläkeläistapaamisessa ja vastaanotto oli innostunut. Tuona päivänä todettiin, että eläkeläisyhdistykselle on tarve. Sovittiin myös, että yhdistyksen perustamiskokous tullaan pitämään 7.8.23 Tampereella.

Tällä hetkellä yhdistys on juuri saatu virallisesti rekisteröityä ja toiminta on siis käynnistynyt. Kaikki liitossa jäsenenä olleet, eläköityneet näyttelijät ovat tervetulleita toimintaan mukaan ja sitä kehittämään. Yhteyttä voi ottaa yhdistyksen hallitukseen.

Puheenjohtaja Olli-Kalle Heimo okheimo@gmail.com/0400 412351
Varapuheenjohtaja Kirsi Nurminen kirmarnur@gmail.com/050 5678128
Sihteeri Bror Österlund boysi.osterlund@gmail.com/041 5023448
Taloudenhoitaja Eija-Irmeli Lahti lahtieijairmeli@gmail.com/040 7424174
sekä hallitusjäsenet
Pekka Kekäläinen pellava.pekka3@gmail.com/050 3595796
Jorma Böök jorma.book@gmail.com/0400 155427

Eläkeläisyhdistyksen perustamiskokouksesta ei kukaan tietenkään huomannut ottaa kuvaa. Toukokuun alustavassa kokoontumisessa oli paikalla näin komea joukko ja toki aika moni heistä oli paikalla myös elokuussa.