Intiimikohtaukset

Intiimikohtauksilla tarkoitetaan kohtauksia, jotka sisältävät yhden tai useamman henkilön seksuaalista toimintaa tai alastomuutta. Intiimikohtauksiin luetaan myös kohtaukset, jotka sisältävät osittaista alastomuutta.

Saara Kotkaniemen laatima Ohjeistus intiimikohtausten tekemiseen kameratyöskentelyssä (PDF) sisältää hyvät ohjeet kaikille tuotantoon osallistuville tekijöille.

På Svenska: Riktlinjer för intima scener (PDF)
In English: Guidelines for intimate scenes (PDF)

Näyttelijöiden ohjeet intiimikohtauksiin -tiivistelmä:

1. Alastomuus, riisuminen ja intiimikohtaukset eivät kuulu koekuvauksiin.
  2. Keskustele omista rajoista ohjaajan kanssa – ja pyydä kirjaus omista rajoista työsopimukseen, jos käsikirjoitus ei ole vielä valmis. Jos ohjaaja ei kunnioita rajojasi, harkitse tarkkaan roolin vastaanottamista.
  3. Keskustele tuottajan kanssa intiimikohtauksien turvallisuudesta ja mahdollisuudesta käyttää läheisyyskoreografia.
  4. Selvitä kuka vastanäyttelijäsi on ja pohdi, oletko valmis tekemään intiimikohtauksia hänen kanssaan.
  5. Jos et ole valmis toteuttamaan roolin vaatimia intiimikohtauksia, älä ota roolia vastaan.
  6. Älä ikinä mene kuvauksiin ilman työsopimusta! Työsopimuksessa tulee olla maininta intiimikohtauksista ja haluamistasi rajoista.
  7. Keskustele intiimikohtauksista ja niiden toteuttamisesta ohjaajan ja vastanäyttelijän kanssa hyvissä ajoin ennen kuvauksia. Varmista omat ja toisen rajat, suutelemisen tavat, intiimisuojien käyttö, turvasana jne. Kerro omista toiveistasi ja peloistasi.
  8. Keskustele myös läheisyyskoreografin, maskeeraajan ja pukusuunnittelijan kanssa etukäteen.
  9. Huolehdi hygieniasta ja intiimisuojista.
  10. Käy kuvauspaikalla kohtauksen koreografia ja toteutus läpi ohjaajan, kuvaajan, vastanäyttelijän (ja läheisyyskoreografin) kanssa.
  11. Varmista, että sinulla on suojavaate, jota saat pitää ylläsi harjoitellessa ja silloin, kun ette kuvaa.
  12. Kaikista muutoksista on keskusteltava etukäteen ja niihin pitää olla kaikkien osapuolien suostumus.
  13. Jos rajojasi ei kunnioiteta, ota aikalisä ja pyydä tarvittaessa tuottaja paikalle. Kiire ja painostus ei ole syy ylittää kenenkään rajoja.
  14. Jos kuvauksissa on häirintää, keskeytä tilanne ja pyydä tuottaja tai työsuojeluvaltuutettu paikalle. Häirinnästä pitää raportoida tuotantoportaalle ja vakavissa tapauksissa viranomaisille
  15. Varmista kuvauksien jälkeen vastanäyttelijältä, että kaikki on sujunut hyvin.

Voit aina olla yhteydessä Näyttelijäliittoon, jos jokin mietityttää sinua.

Läheisyyskoreografit

Läheisyyskoreografi toimii tuotannon ja näyttelijöiden apuna kohtauksissa, jotka sisältävät mm. alastomuutta, simuloitua seksiä, muita arkoja aiheita tai läheisyyttä vaativaa toimintaa. Stunt-koordinaattorin tapaan läheisyyskoreografi auttaa ohjaajaa kohtausten dramaturgian luomisessa ja huolehtii näyttelijöiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.

Suomen elokuvasäätiö, Audiovisual Producers Finland APFI ja Näyttelijäliitto ovat julkaisseet ohjeet läheisyyskoreografin kanssa työskentelyyn. Ohjeistuksen tarkoituksena on selkeyttää läheisyyskoreografin toimenkuvaa, vastuualueita sekä toimintaan vaadittavaa pätevyyttä. Ohjeessa käydään läpi koko tuotantoprosessi kuvausten valmistelusta jälkituotantoon ja markkinointiin.

Lue opas:

Suomeksi: Läheisyyskoreografin kanssa työskentely (PDF)

På svenska: Att jobba med intimitetskoordinatorer (PDF)

In English: Working with an intimacy coordinator (PDF)