Barn och unga som skådespelare på teater

På en teater baserar sig villkoren, inkl. minimilönen för ett barn som arbetar som skådespelare enl. skådespelarnas kollektivavtal eller i helkommunala teatrarna, enligt kommunala såkdespelarnas kollektivavtal.

Ett barn är inte på basen av sin ålder automatiskt en statist. Linjen dras, precis som för vuxna skådespelare: roller, ensemble-, understudy-, och swinguppdrag är skådespelaruppgifter. Enbart små uppdrag kan göras med statisbenämning. Att genomföra statistuppdrag förutsätter att saken diskuterats med teaterns och skådespelarnas lokala förtroendeperson.

Förutom kollektivavtalet måste arbetsgivaren följa lagen för unga arbetare samt övrig arbetslagstiftning. Lagen som gäller minderåriga arbetare har som syfte att skydda under 18-åriga arbetare mot för hög belastning. Det är viktigt att arbetet inte orsakar barnet fara eller försvårar skolgången, samt att arbetsmängden och arbetstiderna är sakliga, men tanke på barnets ålder.

Arbetarskyddsmyndigheten övervakar att lagar följs, samt beviljar undantagstillstånd för under 14-åriga som arbetar i teaterproduktioner.

Barnets arbetsavtal

För skådespelararbeten måste barnet / vårdnadshavaren göra avtal enligt kollektivavtalets bilaga 1 för gästande skådespelare. Där beaktas förutom kollektivavtalets linjering även skilda lagstadgade saker gällande barn och unga, t.ex. arbetstider.

Gästande skådespelares avtal samt minimilöner hittar du här.

Vi uppmanar att skriva avtal direkt när barnet valts för roll, uppdrag eller produktion t.ex. efter audition. Det lönar sig att noggrannt gå igenom avtalet som erbjuds av teatern och granska det innan underteckning.

Skådespelarförbundet ger avtals- och juridisk hjälp enbart för medlemmar. Gällande barns arbetsavtal lönar det sig att vara i kontakt direkt med arbetsgivaren och/eller arbetarskyddsmyndigheten.