Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Aune Kallinen trivs i marginalen

Av: Julia Wiræus

Under uppväxten kämpade Aune Kallinen mot att följa sina föräldrars fotspår, men som 18-åringen insåg hen att teater var det enda hen kunde jobba med. Sedan januari 2021 är hen professor i svenskspråkig skådespelarkonst vid Teaterhögskolan.

"Jag är uppvuxen med teatern", utbrister Aune Kallinen och syftar på sina föräldrar. Mamma Pirjo Koljonen arbetade i tiderna som regissör på Hyvinge teater och pappa Timo Kallinen undervisade i teaterhistoria på Teaterhögskolan.

Vad ser du själv helst på teater?

Jag följer givetvis allt som mina studeranden sätter upp, och deltar i under sina praktiker. För en timme sedan såg jag till exempelvis min masterstudent Walter Ruokolahtis pjäs ”Det du känner själv”. Annars ser jag gärna interdisciplinär scenkonst, i gränslandet mellan performance, dans och bildkonst, som finns i marginalen.

Hur vill du sätta din prägel på den svenskspråkiga skådespelarutbildningen?

Tillsammans med kollegiet utvecklar vi undervisningen konstant. En central fråga är att studenterna ska känna till olika kontexter och vara delaktiga i att skapa egna kontexter.

Vad är skådespelarens uppgift i vår samtid? Konstnär? Samhällsbärare?

Scenkonsten är inte bara det som sker på scen, utan influeras såklart av samhället och alla dess diskurser. Vi sysslar på skådespelarkonst, så var och en är en konstnär, men vi existerar i ett samhälle, och har därmed ett samhälleligt ansvar. Vad det exakt betyder får var och en tolka.

Hur skulle du beskriva dig själv som regissör?

Jag är långsam, inlyssnande och vill skapa en helhet där alla ska få plats. Jag vet hur jag vill ha det, även om jag inte vet hur slutresultatet kommer att se ut. Just nu regisserar jag mina masterstudenter i pjäsen Gertrude-material, som har premiär i februari på HAM.

Vem borde söka till skådespelarutbildningen?

Alla som vill uppträda och är intresserade av kroppsligt grupparbete.

Hur ska man jobba kollektivistiskt i en individualistisk samtid?

Vi vill utbilda autonoma skådespelare, men det är bara möjligt om man förstår hur beroende vi är av varandra i vårt skapande. Samtidigt får var och en vara den de är. Vi är alla olika och det är viktigt.

Alternativa terapier är ett av dina stora intressen, hur syns det i ditt arbeta?

Mitt intresse för alternativa terapier började när jag själv insjuknade under min egen studietid på Teaterhögskolan. Jag fick till slut, efter för mycket antibiotika och alldeles för många år, min hälsa tillbaka, tack var alternativa terapier. Det syns i mitt arbete genom ett holistiskt synsätt, där jag inte försöker ”fixa” saker, utan vill lyssna på svaga signaler och omfamna okända kvaliteter.

Namn: Aune Kallinen
Bor: Ekenäs
Ålder: 47
Aktuell: Professor vid den svenskspråkiga utbildningen i skådespelarkonst sedan januari 2021
Regissör jag inspireras av: Anni Klein
Pjäs jag aldrig glömmer: Gender fuck av Kid Koko
Film jag sett flest gånger: Andrej Tarkovskijs Spegeln

Läs Ämyri-Taltratten 4/2022!