Musiikkiteatterin maistereita, olisiko heitä?
Kenelle tuleva koulutus on suunnattu ?
Heti aluksi haluan muistuttaa, että musiikkiteatterin maisterin koulutus on siis vasta suunnitteluvaiheessa, joten mitään asioita ei ole vielä lyöty lukkoon. Maisteriohjelman toteutuminen selviää vasta suunnitteluhankkeen edetessä. Toteutuessaan koulutus on suunnattu kaikille, joilla on alalle soveltuva alempi korkeakoulututkinto.
Tällaisia henkilöitä voisi ajatella olevan esim. Taideyliopistossa tai vastaavassa ulkomaisessa yliopistossa soveltuvaa alaa opiskelleet, alemman korkeakoulututkinnon tehneet opiskelijat tai Musiikkiteatterin AMK-koulutuksista joko Suomesta tai ulkomailta valmistuneet musiikkiteatterin ammattilaiset, jotka haluavat itselleen maisterin koulutuksen ja toki samalla täydentää osaamistaan. Mahdolliset opiskelijat tullaan valitsemaan soveltuvuuskokeen kautta.
Paljonko Suomessa on tällä hetkellä AMK-valmistuneita musiikkiteatterin tekijöitä?
Tarkkaa lukumäärää en tiedä, mutta arvioisin heitä olevan paljon. Kun mietimme mm. Lahden ammattikorkeakoulua (2001—2016) ja sieltä alalle valmistuneita sekä Tampereen ammattikorkeakoulusta (2002—) valmistuneita, on lukumäärä varmastikin useassa sadassa henkilössä.
Arvioisin, että heistä maisteriksi nimenomaan musiikkiteatterin alueelta on käynyt opiskelemassa ulkomailla vain muutamia. Alan koulutus ulkomailla (esim. Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa) on kallista ja alan työkenttä on Suomessa rakenteeltaan hyvinkin erilainen.
Millaista painotusta koulutukseen suunnitellaan (laulu, tanssi, näytteleminen)? Sisältyykö siihen produktioita, taiteelliset ja kirjalliset opinnäytteet ilmeisimmin kuuluvat kuvaan?
Koulutuksesta suunnitellaan todennäköisesti kestoltaan kaksi vuotista. Koulutuksen keskiössä olisi musiikkiteatterin substanssin, eli ”kolmikärjen” (näyttelijäntaide, laulu ja tanssi/liike) hiominen kunkin opiskelijan henkilökohtaiset tarpeet ja myös jo olemassa oleva taustaosaaminen huomioiden, substanssia tukevat muut aineet ja taiteilijaksi kasvamisen tukeminen.
Aktiivinen työelämäyhteistyö ja kansainvälisyys olisivat myös tärkeä osa koulutusta: esim. yhteistyö ammattiteattereiden ja kansainvälisten yhteistyökoulujen kanssa mahdollistaa ajan hermolla pysymisen ja toiminnan reflektoinnin. Opintoihin kuuluisi opinnäytetyön tekeminen, joten koulutus antaisi mahdollisuuden jatkaa opintoja aina tohtoriopintoihin asti.
Onko tämänastinen MusTe-koulutus ajanut mielestäsi asiaansa?
Musikaalit ja musiikkiteatteriin liittyvä muu ohjelmisto on käytännössä vallannut Suomen teatterit aina Helsingistä Rovaniemelle asti. Myös alaan liittyvien muiden toimijoiden mm. asiansa osaavien kouluttajien ja ylipäätään tälle alalle erikoistuneen taiteellisen osaamisen tarve monella eri osa-alueella on ilmeinen. Maisteriohjelma vahvistaisi alan osaajuutta ja lisäksi yhdistäisi eri taiteenaloja sekä vastaisi toteutuessaan työelämän tarpeeseen.