Filmex-sopimus

Näyttelijäliiton tavoite on, että näyttelijöiden tekijänoikeuksista sovitaan nykyistä laajemmin työehtosopimuksissa tai siten, että käyttäjätahot (tuotantoyhtiöt, levittäjät, operaattorit, tv-yhtiöt) sopivat teosten käytöstä suoraan liiton kanssa.

Tällä hetkellä näyttelijät joutuvat tuotannoissa luovuttamaan kaikki oikeutensa kertakorvauksella. Kertakorvaus ei huomioi käytön laajuutta eikä teoksesta syntyviä tuloja.

Näyttelijäliiton Filmex-sopimus

Aiemmin Filmex ry:lle kerätyt asiakassopimukset on siirretty Näyttelijäliittoon 1.6.2022. Siirron jälkeen sopimuksen tehneiden näyttelijöiden tekijänoikeuksia hallinnoi Näyttelijäliitto. Tekijänoikeuskorvauksien tilittäminen tapahtuu edelleen Filmexin ja Kopioston kautta.

1.6.2022 jälkeen uudet sopimukset tehdään suoraan Näyttelijäliiton kanssa.

Tekijänoikeussopimuksen perusteella Näyttelijäliitto voi neuvotella näyttelijän puolesta tekijänoikeussopimuksia, kerätä niistä saatavia tekijänoikeustuloja ja tilittää ne näyttelijälle. Näyttelijäliitto voi myös tehdä sopimuksia muiden järjestöjen kanssa oikeuksien hallinnoinnista.

Tekijänoikeussopimus korvaa vanhan Kopioston valvontavaltakirjan ja uudemman Kopiosto-sopimuksen. Sopimus mahdollistaa Kopiostolle aikaisempaa laajemmat valtuudet valvoa näyttelijöiden oikeuksia.

Sopimuksen tekeminen:

Sopimuksen voi ladata ja tulostaa tästä (PDF)

Lähetä sopimus osoitteeseen:

Näyttelijäliitto - Skådespelarförbundet ry
Iso Robertinkatu 20-22 A

Tekijänoikeussopimuksen laajuus

Tekijänoikeussopimuksella Näyttelijäliitolle on luovutettu yksinoikeus sopia näyttelijän tekijänoikeuksista. Näyttelijäliitto päättää missä laajuudessa se neuvottelee ja sopii teosten käyttömuodoista.

Tällä hetkellä näyttelijä voi sopia itse muista kuin alla luetelluista tekijänoikeuksista.

1) Näyttelijäliitto on päättänyt siirtää Kopioston hallinnoitavaksi seuraavat tekijänoikeudet:

1. Edelleen lähettäminen
2. Yleisölle välittäminen kaapeli-TV verkossa
3. Samanaikaisesti tapahtuva välittäminen tietoverkossa
5. Av-teosten ja radio-ohjelmien opetus- ja tutkimuskäyttö
6. Av-teosten ja radio-ohjelmien käyttö sopimuslisenssin nojalla kirjastoissa, arkistoissa ja museoissa, paitsi 16g §
7. Av-teosten ja radio-ohjelmien laitos- ja kirjastokäyttö
8. Televisio-ohjelmien verkkotallennuspalvelut
10. Av-teosten yksityinen kopiointi
11. Korvausoikeus jakeluvelvoitteen alaisten ohjelmien edelleen lähettämisestä

Kopiosto maksaa em. oikeuksista keräämänsä korvaukset suoraan näyttelijöille.

Kopiostoa koskeva oikeuksien hallinnointivaltuutuksen peruuttaminen

2) Sopimuksen perusteella Näyttelijäliitolla on mahdollisuus vastaanottaa ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen suomalaisille näyttelijöille keräämiä tekijänoikeuskorvauksia ja tilittää niitä näyttelijöille. Tällä hetkellä korvauksia saadaan Ruotsista ja Norjasta, ja niiden tilittäminen näyttelijöille hoidetaan Filmexin toimesta.

3) Sopimuksen perusteella on myös sovittu Ylen vanhojen ohjelmien arkistokäytöstä Ylen Areenassa. Näyttelijä ei voi itse sopia Ylen kanssa tekijänoikeuksista.

Arkistokorvaukset tilittää näyttelijöille Filmex. Arkistokorvauksen tilityksistä lisää Filmexin nettisivuilla.

Muista kuin edellä kerrotuista oikeuksista näyttelijät sopivat pääsääntöisesti itse samoin kuin niistä maksettavista korvauksista joko työsopimuksessaan tai muussa oikeuksien luovutusta koskevassa sopimuksessaan.

Tekijänoikeussopimus ei koske moraalisia oikeuksia eikä näyttelijän oikeuksia esim. tekemiinsä käsikirjoituksiin tai ohjaustöihin.

Tekijänoikeussopimuksella ei ole vaikutusta ulkomaisia tuotantoja koskevien työ- tai oikeuksien luuotusta koskevien sopimusten tekemiseen.

Muutoksista sopimuksen laajuuteen ilmoitetaan näyttelijöille.