Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Kuka kehittäisi AV-alaa, jos eivät näyttelijät itse?

AV-ala on ollut mielessä paljon kuluneen syksyn aikana. Luonnollisesti siksi, että alkusyksyn olimme osana koko alan yhteistä rintamaa kaatamassa hallituksen leikkaussuunnitelmia. Lopulta tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie ilmoitti, etteivät leikkaukset kohdistu kotimaiseen elokuvaan. 

Teksti: Antti Timonen
Kuva: Laura Mainiemi

Mutta AV-puolta on tullut mietittyä paljon muutenkin. Teattereiden kanssa neuvoteltiin keväällä pitkät työehtosopimukset, mikä tuo työrauhaa teatterikentälle, mutta samalla myös mahdollistaa sen, että voimme liittona keskittyä AV-alan asioihin pidemmällä tähtäimellä. Ala on edelleen kriisissä, tuotantoja tehdään hälyttävän vähän. Mielestäni tämä aallonpohja on aikaa, joka alan sisällä pitää käyttää hyväksi siten, että luodaan ja vahvistetaan rakenteita valmiiksi sitä aikaa varten, kun elpyminen alkaa. Tekijöiden näkökulmasta rakenteissa on paljon korjattavaa.

Kohti oikeuksien yhteishallinnointia

Meidän pitää parantaa näyttelijöiden ja muidenkin tekijöiden tilannetta AV-alalla. Tekijänoikeuksien osalta etenemme kohti ohjaajien ja käsikirjoittajien kanssa perustetun Audiovisuaalisen alan tekijät Avate ry:n tavoitetta tuoda suomalainen tekijänoikeuksista sopiminen samalle tasolle kuin muissa länsimaissa. Suomi on edelleen tässä viiteryhmässä outo poikkeus.

Suomeen tarvitaan AV-oikeuksien yhteishallinnointia, joka tähtää reilumpiin pelisääntöihin käsikirjoittajien, näyttelijöiden ja ohjaajien tekijänoikeuksista sovittaessa. Kertakorvauksen sijaan näyttelijä saisi aina asianmukaisen ja oikeasuhtaisen korvauksen.

Yhteishallinnointi vapauttaisi myös näyttelijöiden resursseja siihen, mitä he osaavat tehdä parhaiten: näytellä. Yksittäisen näyttelijän ei enää tarvitsisi tehdä sopimuksia, vaan niistä huolehtisi kollektiivisesti tekijänoikeusjärjestö.

Alaa ei kehitetä yksittäisillä työsopimuksilla

Vaikka tekijänoikeuksien luovuttaminen on kaiken AV-alan liiketoiminnan keskiössä, haluamme edistää toimivampaa AV-alaa myös muilta osin. Viime vuosina on keskusteltu erityisesti ammattilaisten työssäjaksamisesta elokuva- ja televisiotuotannoissa.

Ammattiliittona uskomme järjestäytymiseen ja joukkovoimaan, myös sopimusneuvotteluissa. Sen sijaan, että jokainen näyttelijä neuvottelee itse omat sopimuksensa, on tärkeää löytää keskitettyjä ratkaisuja työehdoista sopimiseen nimenomaisesti näyttelijäntyöstä AV-alalla. Tämä mahdollistaa alan pitkäjänteisen kehittämisen myös näyttelijöiden näkökulmasta, sillä yksittäisillä työsopimuksilla ei muuteta alan vakiintuneita käytäntöjä tai toimintakulttuuria.

AV-alalla hyvänä esimerkkinä toimii Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry:n ja Suomen Journalistiliitto ry:n neuvottelema elokuva- ja tv-tuotannon työehtosopimus, jonka uusin sopimuskausi tuo vakautta, ennustettavuutta ja työrauhaa alalla useaksi vuodeksi eteenpäin. Uuteen sopimukseen muutettiin mm. raskaus- ja perhevapaakirjauksia tasa-arvoisemmiksi, pidennettiin jaksotyön vuorokausilepoaikaa ja sovittiin palkankorotuksista.

Työehtosopimus luo raamit työn teettämiselle alan erityispiirteet huomioiden ja mahdollistaa dialogin työntekijä- ja työnantajapuolen välillä alan kehittämiseen liittyen. Esimerkiksi yhdenvertaisuuden ja diversiteetin toteutumiseen liittyviin haasteisiin on löydetty alakohtaisia toimintamalleja juuri työehtosopimuksen kautta lainsäädäntöä täsmentäen. Malli sopii hyvin suomalaiseen työelämään, sillä tälläkin hetkellä Suomessa työehtosopimusten kattavuus on yli 80 prosenttia.

Mistä näyttelijä saa lisätietoa?

Jokaisen AV-alan töitä tekevän näyttelijän on hyvä huolehtia siitä, että alan terminologia on hallussa. Tekijänoikeusasioissa Avate tarjoaa kattavan tietopankin tietämyksessä olevien aukkojen tilkitsemiseen.

Elokuva- ja tv-tuotannon työehtosopimuksen lisäksi kannattaa tutustua myös voimassa oleviin näyttelijöiden teatteripuolen työehtosopimuksiin. Ne antavat hyvää pohjaa sen visiointiin, mistä asioista näyttelijöiden AV-alaa koskevassa työehtosopimuksessa voitaisiin sopia ja millaisia vaikutuksia sillä voisi olla niin näyttelijöiden työolosuhteisiin kuin koko alan kehittämiseen.

Ammattinäyttelijät keskeisiä AV-alalle

Näyttelijäliitto on sitoutunut näyttelijöiden työmarkkina-aseman parantamiseen myös AV-alalla. Muutokset eivät välttämättä ole nopeita, mutta ehdottoman tarpeellisia. Seuratkaa tiedotusta, niin pysytte ajan tasalla siitä, miten etenemme AV-alan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissamme. Yhdessä olemme vahvin mahdollinen liitto, sillä ilman ammattinäyttelijöitä koko AV-alaa ei ole olemassa.

Vastaa liiton AV-kyselyyn

Vastaa tästä

Vem skulle utveckla AV-branschen, om inte skådespelarna själva?

Ordförande Antti Timonen skriver att det att vi på våren förhandlade fram långsiktiga kollektivavtal med teatrarna ger arbetsro på teaterfältet, och samtidigt gör det det möjligt för oss att nu som förbund koncentrera oss på AV-branschens frågor på längre sikt. Branschen är fortfarande i kris, det produceras alarmerande lite. Denna svacka är en tid som vi inom branschen måste utnyttja till att på förhand skapa och förstärka strukturer inför en tid då återhämtningen tar fart.

Vad gäller upphovsrätt närmar vi oss de mål som lagts fram av Audiovisuaalisen alan tekijät Avate ry, som grundats i samarbete med regissörer och manusförfattare, för att få finländska upphovsrättsavtal till samma nivå som i den övriga västvärlden. Finland är fortfarande ett underligt undantag i denna referensgrupp. I Finland behövs gemensam förvaltning av AV-rättigheter, som siktar mot rättvisare spelregler för manusförfattare, skådespelare och regissörer vid avtal om upphovsrätt. Istället för en engångsersättning skulle skådespelare alltid få rimlig och proportionerlig ersättning.

Vi som fackförbund tror på att organisera sig och på kollektiv styrka, även i avtalsförhandlingar. Istället för att varje skådespelare själv förhandlar om sina avtal är det viktigt att hitta centraliserade lösningsmodeller för hur det avtalas om arbetsvillkor för specifikt skådespelararbete inom AV-branschen. Detta möjliggör branschens utveckling på långsikt även ur skådespelarnas perspektiv, eftersom vi genom enskilda arbetsavtal inte förändrar etablerade strukturer eller verksamhetskulturen inom branschen.