Lisää tietoa yhdenvertaisuudesta

Näyttelijäliiton omat materiaalit

Selvitys etnisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden toteutumisesta näyttelijän työkentällä Suomessa toteutettiin vuonna 2022. Tutustu selvityksen tuloksiin ja Näyttelijäliiton sitoumukseen yhdenvertaisuuden edistämiseksi täällä.

Oletko kohdannut häirintää tai asiatonta käytöstä tai mietitkö, miten häirintää voisi ehkäistä? Tutustu Näyttelijäliiton ohjeisiin. Voit aina olla yhteydessä Näyttelijäliittoon, jos epäilet, että sinua on kohdeltu työssä tai työn hakemisessa epäasiallisesti.

Sanasto ja termit

Yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyy monenlaisia termejä. Ota käsitteet haltuun näillä sanastoilla:

Antirasistinen sanasto
Fem-R:n kokoama sanasto
THL:n sanasto maahanmuutosta ja moninaisuudesta
Setan kokoama sateenkaarisanasto
KSL:n Syrjimätön kieli -opas

Työkaluja työpaikoille

Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisema työelämän monimuotoisuusopas antaa tietoa, konkreettisia malleja ja työkaluja siihen, miten monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta voi edistää työpaikoilla.

Yhdenvertaisuussuunnitelman tekemiseen löytyy tietopaketti Yhdenvertaisuusvaltuutetun kotisivuilta Yhdenvertaisuussuunnittelun ABC. Tasa-arvovaltuuteltulta löytyy puolestaan ohje tasa-arvosuunnitelman laatimiseen.

UrbanApa on koostanut työkaluja inklusiivisempaan kulttuurialaan. Sen julkaisema eettinen ohjeistus on hyvä työkalu myös oman yhteisön käytäntöjen pohtimisessa.

Turvallisemman tilan ohjeistus (PDF) on Näyttelijäliiton Yhdenvertaisuusryhmän omiin kokouksiin luotu ohjeistus. Ohjetta voi soveltaa myös omalla työpaikalla. Turvallisempi tila on paikka, joka on tarkoitettu tarjoamaan paikallaolijoille ja osallistujille tunne fyysisestä ja henkisestä turvallisuudesta. Tämä saavutetaan sitoutumalla yhteisiin pelisääntöihin ja rikkomuksiin puuttumalla.

Monimuotoisuuden selvittäminen työpaikalla -työkalu (PDF) on alun perin Ruotsin näyttelijäliiton kehittämä kysymyksien lista, jolla voi tarkastella oman työpaikan kehityskohteita ja käytäntöjä.

Teatteriohjaajan käsikirja viittomakielen kohtaamiseen (PDF) kertoo alan haasteista ja tarjoaa konkreettisia ratkaisuja.

Verkkokoulutus antirasismista on THL:n koulutuspaketti, joka auttaa tunnistamaan rasistisia rakenteita ja käsittelemään tunteita, joita aiheen käsittely saattaa herättää.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kulttuurialalla

Teatterin tiedotuskeskuksen tekemä Valta, vastuu ja vinoumat -kysely osoittaa, että alalla on paljon syrjintää ja epäasiallista käytöstä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön raportti kehottaa taide- ja kulttuuriorganisaatioita tunnistamaan syrjivät rakenteet ja rekrytointikäytännöt. Julkaisussa kehotetaan kiinnittämään huomiota ja lisäämään osaamista moninaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta.

Vuonna 2018 tehty Opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys osoitti, että elokuva-, tv- ja teatterialalla on paljon häirintää ja epäasiallista kohtelua. Vuonna 2020 OKM:n tilaama Jukka Liedeksen selvitys totesi, että alalle tulisi perustaa eettinen toimielin.

Art Equal -hanke toi esille sen, että taide ei ole automaattisesti yhdenvertaista, tasa-arvoista ja syrjimätöntä.

Näyttelijöiden kansainvälinen yhteisjärjestö FIA toimii maailmanlaajuisesti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden eteen. FIA:n Global Diversity-sivulta löytyy englanninkielisiä infopaketteja etniseen diversiteettiin ja yhdenvertaisuuteen, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin, vammaisuuteen ja seksuaaliseen ahdisteluun liittyen. Kannattaa tutustua myös Gender Equality on and off the Stage -pakettiin!

Suomen Teatterit suosittelee, että kaiken kokoisilla näyttämötaiteen organisaatioilla olisi tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät suunnitelmat käytössään. Stefi on rakentanut tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmien mallin apuvälineeksi ja muistilistaksi teattereille.

Muusikoiden Esiinnyn edukseni -ohjeistus neuvoo, miten häirintään ja epäasialliseen kohteluun puututaan paikallisesti erilaisissa alan työtilanteissa.

Suomen taide- ja kulttuurikentällä on paljon epäasiallista kohtelua ja häirintää, kertoo Meri Jaakolan tuore gradu.

Suomen Elokuvasäätiö on julkaissut sarjan artikkeleja, jotka käsittelevät moninaisuutta elokuva-alalla. Elokuvasäätiö on tehnyt myös ohjeistuksen siitä, miten elokuvateatterit voivat olla saavutettavampia.

Miten moninaisuutta voitaisiin kehittää kotimaisten elokuvien ja televisiosarjojen roolituksissa? APFIn keräämään aineistoon pohjautuva opinnäytetyö antaa vastauksia.

Ulkomaalaissyntyisten taide- ja kulttuurialan ammattilaisten asemaa Suomessa käsittellään Cuporen tutkimuksessa. Cupore on myös luonut tietokortin, jossa kerrotaan moninaisuuden seurannan ja tiedontuotannon kehittämistarpeista.

Project Am I Right edustaa näyttelijöitä, jotka kannattavat eettistä representaatiota roolitukseen niin lavalle kuin ruudulle.

New Dawn -rahasto parantaa tilannetta, jossa elokuvantekemiseen pääsee kiinni liian kapea joukko elokuvantekijöitä. Seuraava haku on maaliskuussa 2023.

Kulttuuria kaikille -palvelu edistää osallistumiselle avoimia ja monenlaisia yleisöjä ja tekijöitä huomioivia kulttuuripalveluja. Se tarjoaa tietoa ja työkaluja kulttuuripalveluiden saavutettavuuden, moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen alan työntekijöille. Suosittelemme tutustumista moninaisuutta käsittelevään tietopakettiin ja asiantuntevien moninaisuusagenttien työhön. Palvelu on myös koonnuttietoa ja työkaluja saavutettavuuden edistämiseen.

UrbanApa on antirasistinen ja intersektionaalinen feministinen taideyhteisö ja -alusta, jonka tarkoituksena on edistää inklusiivista, moniäänistä ja feminististä taiteen tekemistä. Tekstit ja keskustelut ovat pääosin englanniksi. Alan keskusteluja löydät tapahtumien videotallenteista. Luovempaa lähestymistapaa edustava Toiseus 101 -kokoelma on lukupaketti, joka tuo näkökulmia esimerkiksi kulttuurista omimista ja representaatiota koskeviin kysymyksiin.

Women in Film & Television Finland edistää audiovisuaalisen alan tasa-arvoa, toimii yhteistyössä kansainvälisten sisarverkostojen kanssa, luo verkostoitumismahdollisuuksia ja tilaisuuksia ideoiden vaihtamiselle sekä edistää jäsenten ammatillista osaamista ja ammatillisia saavutuksia.

Hankkeita ja kampanjoita

Olen antirasisti -kampanja on kerännyt keinoja puuttua rasismiin ja tehdä päivittäisiä antirasistisia tekoja. Antirasismi on aktiivista ja tietoista toimintaa kaikkia rasismin muotoja vastaan. Antirasistista toimintaa on se työ, joka vähentää etnistä syrjintää, syrjivien käytäntöjen vaikutuksia ja kielteisiä ennakkoluuloja.

Against hate -hanke on tuottanut koulutusmateriaaleja vihapuheen vastaiseen työhön. Sivuilta löytyy mm. käsikirja, podcasteja sekä suosituksia.

Tiedolla vihaa vastaan –hankkeen tavoitteena on viharikosten ja vihapuheen vastaisen työn tehostaminen. Tutustu hankkeen oppaisiin, joissa kerrotaan esimerkiksi vammaisiin, saamelaisiin ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvista viharikoksista.

Hyvin sanottu – Bra sagt -hanke pyrkii vahvistamaan suomalaisen keskustelukulttuurin parhaita puolia ja luomaan turvallisia keskusteluympäristöjä. Hankkeen sivuilta löytyy mm. paljon kiinnostavia haastatteluja.

Tutkittua tietoa ja journalismia

Afrikkalaistaustaisille suomalaisille rasismi ja syrjintä ovat arkipäivää, kertoo Yhdenvertaisuusvaltuutetun selvitys.

Suomen huonosta tilanteesta kertoo myös Being Black in the EU -tutkimus.

Rasistisia rikoksia tapahtuu paljon, mutta ne päätyvät harvoin oikeuteen ja vielä harvemmin niistä annetaan tuomioita, kertoo Ison Numeron artikkeli.

Rasismi vaikuttaa hyvinvointiin ja mielenterveyteen, kertoo terapeutti Michaela Moua Ylen haastattelussa.

Ajatusta koko yhteiskunnan tasolla olevasta rasismista ei olla valmiita hyväksymään Suomessa, sanoo etnisten suhteiden tutkimuksen professori Suvi Keskinen Apu-lehden haastattelussa.

Saman ajatuksen nostaa esille tämä Ylen artikkeli, jossa asiantuntijat kertova paitsi syrjinnästä, myös siitä, miten vaikeaa meillä on Suomessa keskustella rasismista ja myöntää omia ennakkoluulojamme.

Vammaisten ja kuurojen taiteilijoiden toimintamahdollisuuksia ja taiteilijapolkuja tutkiva Outi Salonlahden maisterintutkielma (PDF) toteaa, että monet kohtaavat paljon haasteita ja jopa syrjintää. Mahdollisuuksiin vaikuttavat taidekentän saavutettavuus, ableistiset asenteet, ennakkoluulot, koulutusjärjestelmä ja tarjolla olevat palvelut.

Viittomakielisen näyttelijän yhdenvertaisuudesta kertoo Silva Belghitin opinnäytetyö. Työ kertoo kuurona kohdatuista haasteista näyttelijäntyön koulutuksessa, työskentelystä alalla ja tulkkien työstä teattereissa.

Teatterin ja tanssin kokemisesta muunsukupuolisen näkökulmasta kertoo Kenneth Sirenin opinnäytetyö (PDF).

Kaipaatko lisää luettavaa ja lähteitä antirasistisen toiminnan tueksi?

Tutustu BLM-aktivistien koostamaan listaan tai tähän laajempaan englanninkieliseen pakettiin, jossa on luku- ja kuunteluvinkkejä ja suomeksi ja englanniksi.

Myös Kulttuuria kaikille on koonnut linkkipankin aiheeseen liittyvistä artikkeleista ja esseistä.

Haluatko mieluummin katsoa ja kuunnella? #StopHatredNow -tapahtumien tallenteet ovat täynnä yhdenvertaisuuteen liittyviä keskusteluja ja puheenvuoroja.

Näyttelijäliitto kokoaa jäsenillleen uutiskirjeeseen ajankohtaista tietoa ja tapahtumia yhdenvertaisuuteen liittyen.