Näyttelijöihin kohdistuvaa seksuaalista häirintää on edelleen

Me too -liikkeen alkamisesta on kulunut viisi vuotta. Näyttelijäliitto osallistui 26.10. tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkosen ja pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri Thomas Blomqvistin järjestämään pyöreän pöydän keskusteluun seksuaalisen häirinnän kitkemisestä kulttuurialalla.

Näyttelijäliiton tilaisuutta varten tekemä tuore jäsenkysely osoitti, että vaikka seksuaaliseen häirintään suhtaudutaan yleisesti kielteisesti, seksuaalista ja sukupuolista häirintää on alalla edelleen. Jäsenkyselyssä kysyttiin kokemuksia edellisen kahden vuoden ajalta.

Teatteri- ja elokuva-alalla järjestöt ovat yhdessä kouluttaneet ja laatineet ohjeistuksia. Monissa työpaikoissa on laadittu ohjeita, puuttumisen malleja ja niitä on onnistuneesti myös käytetty. Elokuva-alalla läheisyyskoreografien käyttö on pikkuhiljaa yleistynyt.

Kyselyn mukaan edelleen kuitenkin on paljon työpaikkoja, joissa ei ole häirintään liittyviä ohjeistuksia tai puuttumismekanismeja, niitä ei tunneta riittävästi, tai puuttumismekanismit tai muut työsuojelumekanismit eivät toimi silloin, kun näyttelijät kohtaavat epäasiallista kohtelua.

Puuttumismallit toimivat paremmin silloin, kun häirintää tapahtuu työntekijöiden parissa, mutta esimiesten, johtajien tai taiteellisesti arvostetuimpien epäasialliseen toimintaan ei puututa samalla tavalla, eikä heille koeta tulevan väärinkäytöksistä seurauksia. Moni työskentelee kulttuurialalla myös muuten kuin työsuhteessa, ja silloin puuttumismekanismeja ei juuri ole.

Epäasialliseen kohteluun ei edelleenkään uskalleta aina puuttua, koska alalla pelätään töiden menetystä tai hankalaksi leimautumista. Näyttelijöistä 75 % on freelancereita, ja työsuhteet ja keikat ovat lyhyitä. Moni ei puutu epäkohtiin, koska puuttumisprosessi saattaa kestää pidempään kuin työsuhde tai keikka. Moni vastaaja totesi, että nuoret näyttelijät osaavat ja uskaltavat huolehtia rajoistaan vanhempia näyttelijöitä paremmin.

Näyttelijäliitto kehottaa kaikkia työpaikkoja huolehtimaan siitä, että häirintään puuttuminen on turvallista. Jos työpaikalla esiintyy seksuaalista häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä, Näyttelijäliitto kannustaa ottamaan asian esille. Liitosta voi myös pyytää apua.

Näyttelijäliito tulee jatkossakin pitämään epäasialliseen kohteluun liittyviä asioita esillä ja omasta puolestaan edistämään eettistä ja turvallista kulttuurialaa.

Lisäksi Näyttelijäliitto kannattaa ehdotusta taide- ja kulttuurialalle perustettavasta eettisestä toimielimestä, jota OKM:n vuonna 2020 tilaamassa selvityksessä ehdotettiin.

Lue myös:
OKM: Seksuaalisen häirinnän vastainen työ vaatii pitkäjänteisiä ja monipuolisia toimia​​​​​​​

Asiasanat