Evästeasetuksesi on tallennettu.

Näyttelijäliiton luottamusmiehet / Skådespelarförbundets Förtroendeman

Luottamusmies on teatterissa työskentelevä näyttelijä, jonka teatterin näyttelijäyhdistys on itse valinnut edustajakseen. Luottamusmies on perehtynyt näyttelijöiden työehtosopimuksen säännöksiin ja sopimuksiin sekä teatterin olosuhteisiin. Heillä on usein paras käytännön tieto omasta teatteristaan – siksi työsopimusta tehdessä kannattaa konsultoida ko. teatterin luottamusmiestä ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Luottamusmiehet toimivat (kiinnitettyjen ja vierailevien) näyttelijöiden apuna ja tukena monissa työsuhteisiin liittyvissä asioissa. Heillä on erityinen rooli työpaikan olosuhteiden ja henkilöstöpolitiikan kehittäjinä, joilla on paljon tietoa henkilöstön tilanteesta.

Luottamusmies edustaa näyttelijäyhdistystä paikallisneuvotteluissa sekä yt-neuvotteluissa, ja hoitaa tarvittaessa myös työsuojeluun liittyviä tehtäviä.

Vastapainona tehtävien hoitamiselle luottamusmiehellä on vahvistettu irtisanomissuoja.

Luottamusmiehet tekevät erittäin tärkeää työtä Näyttelijäliiton ja sen jäsenten edustajina työpaikoilla. Ilman luottamusmiesjärjestelmää työntekijät olisivat paljon heikommassa asemassa. Näyttelijäliitto kouluttaa ja auttaa luottamusmiehiä tehtävissään, ja järjestää joka vuosi luottamusmiespäivät.

Alayhdistyksien luottamusmiehet ja yhteystiedot

Tiedot näkyvät kirjautuneille jäsenille.

Jäsenille lisätietoa kirjautumalla. Kirjaudu sivustolle.