Allianssi-työmalli turvaksi esittävän taiteen freelancereille

Esiintyvien taiteilijoiden työllistyminen koostuu lyhyistä työsuhteista tai keikoista. Lyhimmillään työsuhteet ovat vain muutamien tuntien mittaisia, eikä pysyviä työsuhteita ei ole. Esittävän freelancerin päivässä voi olla useita työnantajia, ja töiden väliin jää helposti työttömyysjaksoja.

Esittävän taiteen freelancerit saattavat toimia työssään palkansaajina, yrittäjinä ja apurahansaajina. Nykyiset mallit eivät riittävästi tunnista freelancereiden työn ja toimeentulon realiteetteja. Esiintyvät taiteilijat toimivat ryhminä, jonka vuoksi omaa työaikoja ei voi säädellä. Pahimmillaan freelancereiden ei kannata ottaa lyhyttä työsuhdetta vastaan sen aiheuttaman byrokratian määrän vuoksi.

Taiteilijoiden hankalaan työmarkkina-asemaan on löydyttävä ratkaisuja. Siksi pätkätöissä työskentelevät esittävän taiteen freelancerit tarvitsevat turvakseen allianssi-työmallin.

Allianssimallia kannattavat sekä työnantajajärjestöt että tekijäjärjestöt. Järjestöjen yhteinen kanta on se, että allianssimallin kokeilu on käynnistettävä pian.

Mikä on taiteilija-allianssi?

Ruotsissa ja Norjassa on vuosikausia ollut hyvin toimivat taiteilija-allianssit esiintyville taiteilijoille, eli näyttelijöille, tanssijoille ja muusikoille.

Allianssiin valitut taiteilijat ovat työsuhteessa allianssiin ja he saavat palkan allianssista muiden töiden välillä. Allianssiin valittavilta vaaditaan riittävää työllistymistä allianssin ulkopuolella, ja riittävää työllistymistä vaaditaan myös allianssissa pysymiseksi.

Allianssi toimii esittävän taiteen freelancereiden ammatillisena, taloudellisena ja sosiaalisena turvaverkkona, joka takaa ammattitaiteilijoille mahdollisuuden jatkuvaan ammattimaiseen työskentelyyn.

Muissa Pohjoismaissa taiteilija-allianssilla on onnistuttu takaamaan taiteilijoille työterveyshuolto, yhteisö, koulutusta ja palkka töiden välissä. Töissä ollessaan taiteilijat saavat palkkansa normaalisti työnantajilta.

Freelancerit ovat pitkään pudonneet sosiaaliturvan erilaisiin aukkoihin. Ongelmia on kartoitettu paljon, nyt on aika ratkoa ongelmia allianssimallin pilottikokeilulla.

OKM:n tilaaman selvityksen (2019) mukaan taiteilija-allianssimallin käyttöönotolle ei ole työ- tai sosiaalioikeudellisia esteitä. Emeritusprofessori Seppo Koskisen tekemän selvityksen mukaan taiteilija-allianssimallista tulisi käynnistää kokeilu, jossa olisi mukana freelancerina työskenteleviä esittävän taiteen ammattilaisia.

Allianssin rahoituskokeilun pitää tulla STM:n ja TEM:n budjeteista, eikä se saa aiheutua leikkauksia kulttuuribudjettiin. Kokeilun budjetti olisi selvityksen mukaan alle 5,5 miljoonaa/3 vuotta, eli alle 2 miljoonaa/vuosi.

Valtion talouteen allianssimalli ei tuo lisämenoja, sillä se kompensoi freelancereiden työttömyysjaksoista aiheutuvia kustannuksia. Koska taiteilija-allianssi ei välitä töitä, se ei myöskään kilpailisi muiden työnantajien kanssa tai vaikuttaisi alan työmarkkinoihin. Muissa Pohjoismaissa ei ole raportoitu työmarkkinahäiriöitä.

Tutustu myös muihin Näyttelijäliiton hallitusohjelmatavoitteisiin!

Asiasanat

Sinua voisi kiinnostaa myös