Puheenjohtaja Antti Timosen puhe Viimeinen sulku - Ovet auki! -mielenilmauksessa

Arvoisat mielenosoittajat – ärade demonstrater,

Vaikka Suomi monella mittarilla katsottuna on onnistunut koronakriisin hoidossa hyvin, on toimissa kesästä 2020 alkaen ollut musta piste. Se on kulttuuri- ja tapahtuma-alan ja sen ihmisten kohtelu, ja siksi me olemme täällä tänään.

Haluan omassa puheenvuorossani nostaa esiin kolme asiaa:

Niistä ensimmäinen on tukipolitiikka. Minusta on todella huolestuttavaa, että kovin harvoja tahoja tuntuu kiinnostavan se, kuinka paljon nämä sulut oikeasti ovat tulleet maksamaan, ja kuka sen laskun on maksanut.

Saatu tuki ei ole ollut riittävästi edes instituutioille, saatikka sitten freelancereille. Saadut apurahat eivät ole olleet missään suhteessa ihmisten taloudellisiin menetyksiin.

Ministeri Kurvinen totesi, että tulevalle tukikierrokselle otetaan oppia menneistä virheistä. Arvoisat päättäjät, jotka olette koolla päättämässä seuraavasta tukipaketista: Minä vaadin teitä korjaamaan ainakin sen kaikkein pahimman virheen, tukipaketin koon.

Ohjatkaa tukitoimiin tarpeeksi rahaa, jotta se korvaa freelancereiden menetykset. Huolehtikaa, että tuki kohdentuu heille, jotka ovat sulkujen takia tulonsa menettäneet. Tehkää se nopeasti, freelancereiden hätä on syvä ja pahenee koko ajan.

Ja varatkaa tarpeeksi rahaa kulttuuri-instituutioiden tukiin, erikseen. Pitäkää ne elinvoimaisina, jotta meillä olisi sekä tekijöitä että työpaikkoja tämän kriisin jälkeenkin.

Annan sak som jag vill lyfta fram har med dagens rubrik att göra. Sista Nedstängningen. På A-Studio igår så såg man att igen pratar de sakkunniga om det, att möjligtvis senare på våren kommer det en ny koronavåg. Ingen vet vad som kommer att hända på hösten. I fall det i framtiden behövs några restrektioner dom kan inte vara sådana som dom hittills har varit. Man får inte mera stänga ner hela delar av samhället för säkerhetsskull. Vi behöver nya lagstiftning och alla åtgärder måste byggas på vetenskaplig bevis. Den här måste vara den sista nedstängningen av den här slag.

Kolmantena tulevaisuus. Jos veikkausrahoituksen kompensointi jäisi alle 100 %:n , se tarkoittaisi hirveitä asioita meidän alalle normaaliaikoinakin. Nyt meitä on kuristettu kaksi vuotta, ja silti joudumme pelkäämään lisäleikkauksia.

Hyvät päättäjät, on kiistatonta, että kulttuuri- ja tapahtuma-ala on elinkeino. Me olemme tulevaisuuden ala. Me tarvitsemme vakaan näkymän tulevaan. Ratkaisuja – ei rajoituksia, Vakautta ja ennustettavuutta – ei leikkauksia ja mielivaltaa!

Kiitos – Tack!