Evästeasetuksesi on tallennettu.

Näyttelijäliitto antoi lausunnon työttömyysturvasta

Julkaistu:

Liitto antoi lausunnon ehdotukseen, jonka tavoitteena on parantaa tekijänoikeuskorvaukseen oikeutettujen työttömien tekijöiden ja taiteilijoiden asemaa työttömyysetuuden sovittelussa ja oikeutta työttömyysetuuteen siten, että teoksen hyödyntämisestä syntyvä tekijänoikeustulo ei enää vähennä työttömyysetuutta.

Näyttelijäliitto pitää ehdotuksen tarkoitusta ja tavoitetta erittäin tärkeänä ja tarpeellisena.

Ehdotettu kirjaus on tekijänoikeuskorvausten osalta kuitenkin epäselvä. Rajaus ei saa johtaa siihen tulkintaan, että ainoastaan tekijänoikeuskorvauksen nimellä maksettu korvaus tekijänoikeuden käyttämisestä jätetään huomioimatta sovittelussa.

Tekijöille ja esittäville taiteilijoille maksetaan tekijänoikeuskorvausta myös muilla nimillä, esim. uusintakorvauksena, käyttökorvauksena tai rojaltina. Tekijänoikeuskorvauksien maksajina ja tilittäjinä ovat esim. elokuva- ja tv-aloilla tuotantoyhtiöt, tv-yhtiöt (mm. Yle) ja muut käyttäjätahot sekä tekijänoikeusjärjestöt ja myös muut järjestöt, jotka ovat tehneet kollektiivisopimuksia tai esim. välittävät ulkomailta tulevia tekijänoikeuskorvauksia. Kaikissa on kyse tekijänoikeuskorvauksesta, mutta nimikkeet saattavat vaihdella.

Kirjaus esitetyssä muodossa johtaisi siihen, että osa teoksen hyödyntämisestä saatavista korvauksista jäisi edelleen sovittelun piiriin ja erilaisilla nimikkeillä maksettuja tekijänoikeuskorvauksia kohdeltaisiin epätasa-arvoisesti. Vähintään ehdotettu kirjaus aiheuttaisi epäselvyyttä ja vaihtelevia tulkintatilanteita työttömyysturvan käsittelyssä.

Pidämme tärkeänä, että kirjausta selkiytetään siten, että se kattaa tasapuolisesti eri nimikkeillä maksettavat korvaukset tekijänoikeuksista kuten tekijänoikeuskorvaus, käyttökorvaus, uusintakorvaus ja rojalti.

Asiasanat

Sinua voisi kiinnostaa myös