Näyttelijäliitto otti kantaa tekijänoikeuksiin osana kulttuuripoliittisen selonteon valmistelua

Kannanotossaan Näyttelijäliitto korosti luovan työn tekijöiden aseman parantamista esimerkiksi luomalla turvaavia mekanismeja asianmukaisen ja oikeasuhtaisen tekijänoikeuskorvauksen toteutumiseksi tekijöille. Keinoiksi liitto nosti mm. selkeän ohjauksen ja velvoitteen kollektiiviseen sopimiseen sekä työehtosopimusten ulottamisen myös itsensätyöllistäjiin.

Lisäksi liitto peräänkuulutti toimia tekoälyn hallintaan. Teoksia, tekijöitä ja esittäviä taiteilijoita on suojattava tekoälyn negatiivisilta vaikutuksilta ja luvattomalta käytöltä.

Kulttuuripoliittista selontekoa valmisteleva opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä pyysi kommentteja tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnalta, erityisesti liittyen tekijänoikeuteen, digitaalisuuteen ja tekoälyyn osana kulttuuripolitiikkaa.

Tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnassa Näyttelijäliittoa edustaa toiminnanjohtaja Elina Kuusikko.

Kulttuuripoliittisessa selonteossa esitetään tulevaisuuskuva sekä toimenpide-ehdotuksia, joiden tarkoituksena on mahdollistaa Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteinen kehittäminen. Selvityksen perustana toimii taide- ja kulttuurialan tilannekuva ja alan toimintaympäristön keskeiset muutostekijät.

Kulttuuripoliittinen selonteko on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskaudella 2024.

Lue kokonaan: Näyttelijäliiton kannanotto kulttuuripoliittisen selonteon valmisteluun tekijänoikeusasioissa