Oikeusasiamieheltä vastaus: Näyttelijäliiton kantelua ei tutkita

Näyttelijäliitto kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle tartuntatautilain 58. pykälän nojalla tehdyistä yleisötilaisuuksia koskevista rajoituksista. Vastaus kanteluun tuli nopeasti, alle viikossa.

Oikeusasiamiehen kansliassa asia esiteltiin apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinille, joka ei tutki asiaa, koska siihen on valittamalla mahdollista hakea muutosta.

Näyttelijäliitto ei voi edetä asiassa valitusteitse, koska liitto ei ole suoraan vahinkoa kärsinyt osapuoli. Näyttelijäliitto on tietoinen, että Avien rajoituspäätöksistä on vireillä useita valituksia mm. teattereiden sekä yksittäisten ammatinharjoittajien sekä taiteilijoiden toimesta. Näiden valitusten käsittely oikeuslaitoksissa ei jostain syystä etene.

Näyttelijöiden mahdollisuus harjoittaa ammattiaan teattereissa on ollut käytännössä kielletty koko koronakriisin ajan, pois lukien muutaman kuukauden jakso viime vuoden syksyllä. Tuolloin alalla saatiin tehdä töitä tiukoin turvatoimin, eikä teattereihin jäljitetty yhtään tartuntaketjua.

Näyttelijäliitto katsoo edelleen – kuten kantelussakin – että vallitseva tilanne alallamme on ilmeisen laiton ja täydellisen epäoikeudenmukainen. Liitto vaatii vireillä olevien valitusten käsittelyä nopeasti.

Näyttelijäliitto on sitä mieltä, että olisi syytä saada nopeasti selvyys siihen, voiko yhden alan ihmisten mahdollisuuden harjoittaa ammattiaan kieltää ilmeisen laittomasti.

”Näyttelijäliitto ei vastusta koronan takia tarpeellisia rajoituksia, emme ole vastustaneet missään vaiheessa. Me vastustamme sitä ilmeistä laittomuutta ja suunnatonta epäoikeudenmukaisuutta, joka yleisötilaisuuksien rajoittamisen osalta nyt vallitsee. Jos pitää rajoittaa, rajoittakaa meitä samassa määrin kuin muutakin yhteiskuntaa, ei enemmän”, toteaa liiton puheenjohtaja Risto Autio.