Soihdunkantaja-palkinto Action!-hankkeelle

Audiovisuaalisen alan tekijät AVATE ry myönsi palkinnon ansiokkaista tasa-arvoteoista.

Avate palkitsi suunnanäyttäjänä toimineen Action!-hankkeen. Palkinto luovutettiin Screen Helsinki -tapahtumassa. Kuvassa Avaten puheenjohtaja ja Näyttelijäliiton 1. varapuheenjohtaja Karoliina Vanne, projektipäällikkö Kirsi Reinola ja professori Raija Talvio.

Tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan tekoja. Action! -hanke on ansiokkaasti luonut mahdollisuuksia AV-alan naispuolisten ammattilaisten työllistymisen puolesta. Tämä on tarkoittanut intensiivisiä kursseja, mentorointia ja herättelyä näkemään vallitsevia ajattelun luutumia. Palkittu hanke vaikuttaa merkittävästi toimialaan ja työkulttuuriin. Action! on tuonut esille rakenteita ja keinoja, joilla rakenteisiin voidaan puuttua. Action! on myös tuonut yhteen kokeneita alan ammattilaisia ja uusia tekijöitä.

"AV-teosten aika piilee yhteistyössä, ja yhteistyön ytimessä on monenlaisten tekijöiden aikaansaama runsaus. Tämä näkökulmien rikkaus antaa pohjaa ymmärtää erilaisia tarinoita — ja luo siten myös keinoja kertoa niitä", perusteli Avaten puheenjohtaja Karoliina Vanne.

Action! on rohkaissut rikkomaan työllistymisen esteitä ja kannustanut kohtaamaan ja keskustelemaan. Suomen AV-ala kasvaa ja kukoistaa siitä, että erilaiset äänet pääsevät kuuluviin. Toivomme, että palkintomme rohkaisee näkemään uusia väyliä kohti tasa-arvoisempaa AV-alaa.

Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Action! -hanke toteutettiin Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen ja WIFT Finland ry:n välisenä yhteistyönä. Hanke toteutettiin vuosina 2019—2022. Palkinnon vastaanottivat projektipäällikkö Kirsi Reinola ja professori Raija Talvio.

"Koulutushankkeita ei ole ilman osallistujia. Ennen kaikkea haluan kiittää koulutuksiin osallistuneita ammattitaitoisia, motivoituneita, älykkäitä, taitavia, osaavia, toisia lujasti tukevia, solidaarisia ja empaattisia AV-alan naisia. Erityiskiitos osallistujille!", Reinola päätti palkintopuheensa.

Lisätietoa: Action! -hankkeen kotisivut

Audiovisuaalisen alan tekijät AVATE ry on Näyttelijäliiton, Suomen elokuvaohjaajaliiton sekä Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n yhteinen kattojärjestö.

Asiasanat

Sinua voisi kiinnostaa myös