Näyttelijäliitto vaatii työttömyysturvan poikkeussääntöjä takaisin vuodeksi 2022

Vaadimme poikkeussäännöksen takaisin mahdollisimman nopeasti.

• Ansiopäivärahan enimmäisaika ei saisi kulua, koska työnteko on edelleen estynyt koronarajoituksista johtuen
  • Työssäoloehdon kerryttämisen lyhennettävä 13 viikkoon

Teattereiden ja muiden yleisötilaisuuksien koronarajoituksista johtuen freelancenäyttelijät ja esittävän taiteen freelancerit ovat menettäneet merkittävän osan töistään ja tuloistaan keväästä 2020 lukien. Nykyiset rajoitukset alkoivat joulukuussa ja työn tekeminen on edelleen estynyt. Vaikka rajoituksia höllennettäisiin myöhemmin vuoden aikana, niin freelancenäyttelijöiden työmahdollisuuksien arvioidaan pysyvän koronasta ja erilaisista säästösyistä huonoina vielä ainakin koko loppuvuoden.

Freelancereiden ansiosidonnaisen päivät ovat kuluneet eikä uutta työssäoloehtoa pysty keräämään. Taikesta saadut apurahat ovat paikanneet ansionmenetyksiä vain pieneltä osin, ja niitä on saanut vain osa. Moni on pudonnut peruspäivärahalle, käyttänyt säästönsä ja myynyt omaisuuttaan. Lyhyistä työsuhteista on vaikeaa ja hidasta kerryttää ansiosidonnaista.

Ansiopäivärahan 300–500 päivän enimmäismaksuaika ei kulunut vuoden 2020 aikana poikkeuslainsäädännöstä johtuen. Työssäoloehdon pystyi keräämään 26 viikon sijasta 13 viikossa. Poikkeuslainsäädäntö päättyi 31.12.2020.

Vaadimme poikkeussäännöksen takaisin mahdollisimman nopeasti.

Työn tekeminen ja toimeentulon hankkiminen on estynyt valtiovallan ja viranomaisten päättämien rajoitusten vuoksi, eikä menetyksiä ole korvattu, joten olisi vähintään kohtuullista, että mahdollisuuksia saada ansiosidonnaista turvattaisiin ainakin luovilla aloilla, joilla toimeentulomahdollisuudet ovat kärsineet rajoituksista jo kaksi vuotta.

Asiasanat

Sinua voisi kiinnostaa myös